Energetyka Grozi ci wstrzymanie dostaw prądu i gazu? Co robić, gdy nie jesteś w stanie płacić rachunków?07 października 2022 Energetyka Grozi ci wstrzymanie dostaw prądu i gazu? Co robić, gdy nie jesteś w stanie płacić rachunków?07 października 2022Przeczytaj także Energetyka Jak będzie wyglądał rachunek za prąd w 2024 roku? W obliczu kryzysu energetycznego kraje europejskie podejmują różnorodne działania, by pomóc obywatelom. Polski rząd wybrał taktykę ręcznego sterowania cenami energii. Rozwiązanie w dużej mierze chroni budżety gospodarstw domowych, jednak nie na długo. Jak będą wyglądać rachunki za prąd w 2024 roku? Dotacje OZE Mój Prąd 4.0: niespodziewany koniec naboru wniosków o dofinansowanie fotowoltaiki. Kiedy kolejna edycja? W piątek NFOŚiGW ogłosił niespodziewany koniec naboru wniosków w ramach programu Mój Prąd 4.0, który dedykowany jest rozwojowi energetyki prosumenckiej. Kolejna szansa na złożenie wniosku o dofinansowania ma pojawić się wkrótce. Nabór do edycji Mój Prąd 5.0 ruszy w kwietniu br. Szczegóły mają zostać ogłoszone 19 marca. Trudna sytuacja energetyczna dotyka coraz większej grupy Polaków. Z problemami w opłaceniu rachunków za energię boryka się już ponad 200 tys. mieszkańców Polski. Co robić, kiedy grozi ci wstrzymanie dostaw prądu i gazu? Spis treści Wstrzymanie dostaw prądu i gazuKrok 1 – kontakt z przedsiębiorstwem energetycznymWstrzymanie dostaw prądu i gazu – alternatywne rozwiązaniaKrok 2 – reklamacja Krok 3 – rozwiązanie sporu przez Koordynatora ds. Negocjacji przy Prezesie UREKrok 4 – Brak prądu. Co dalej?Wstrzymanie dostaw gazu i prądu – kiedy może nastąpić?Wstrzymanie dostaw prądu i gazuWstrzymanie dostaw prądu i gazu w samym 2021 roku sięgnęło aż 265 tys. przypadków – wynika z danych Urzędu Regulacji Energetyki. Problem ten dotyczy głównie odbiorców w gospodarstwach domowych (78%), a najczęstszą przyczyną jest brak terminowych płatności za pobraną energię elektryczną i gaz ziemny (98%).Bezprecedensowe wzrosty cen paliw i energii, oddziałują na wiele sfer życia i gospodarki. Kolejne wzrosty cen widoczne są już na rynkach hurtowych energii i gazu, a obecna sytuacja gospodarcza dają podstawę by przewidywać, że problemy z opłacaniem rachunków mogą dotknąć jeszcze większej liczby odbiorców. W jaki sposób można zmierzyć się z tymi wyzwaniami aby uniknąć ryzyka wstrzymania dostawy prądu lub gazu?Krok 1 – kontakt z przedsiębiorstwem energetycznymRenata Mroczek, Dyrektor Oddziału Terenowego URE w Łodzi radzi, by już na etapie gdy konsument spodziewa się trudności z opłaceniem rachunków, skontaktować się z przedsiębiorstwem energetycznym. – Najlepiej wspólnie z przedsiębiorstwem wypracować sposób wyjścia z trudnej sytuacji. Wiele przedsiębiorstw prowadzi specjalną politykę postępowania w takich okolicznościach. Przedsiębiorstwo może np. rozłożyć płatności na raty lub odroczyć termin zapłaty. Można też uzgodnić inne warunki – doradza szefowa łódzkiego oddziału URE.Najczęściej spotykane formy pomocy przedsiębiorstw energetycznych to:instalacja liczników przedpłatowych,rozłożenie należności na raty,przesunięcie terminów płatności,nie naliczanie lub umorzenie odsetek,odstąpienie od windykacji (szczególna sytuacja osobista).Wstrzymanie dostaw prądu i gazu – alternatywne rozwiązaniaSprzedawca ma obowiązek pisemnie powiadomić odbiorcę w gospodarstwie domowym o zamiarze wstrzymania dostaw. Wraz z powiadomieniem odbiorca otrzyma informacje o możliwych alternatywnych rozwiązaniach w stosunku do wstrzymania dostaw. Proponowane rozwiązanie nie może jednak generować dodatkowych kosztów dla odbiorców, którym grozi wstrzymanie dostaw gazu i prądu.– Nie jest w interesie przedsiębiorców wstrzymanie dostaw, dlatego mogą stosować całą gamę różnych rozwiązań alternatywnych, by tego uniknąć – mówi Renata Mroczek.Inne formy wsparcia, które może zaoferować dostawca prądu, to m.in. audyt energetyczny oraz doradztwo w zakresie energii elektrycznej oraz zarządzania długiem. Aby skorzystać z któregoś ze stosowanych przez sprzedawcę rozwiązań alternatywnych, odbiorca powinien złożyć do przedsiębiorcy odpowiedni wniosek w terminie 14 dni od dnia doręczenia powiadomienia o zamiarze wstrzymania dostaw gazu i prądu.Krok 2 – reklamacja Odbiorca w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia o zamiarze wstrzymania dostaw może złożyć reklamację dotyczącą dostarczania paliw gazowych lub energii.W takiej sytuacji, do czasu rozpatrzenia reklamacji, dostarczania gazu lub energii nie wstrzymuje się. Przedsiębiorstwo rozpatruje reklamację, a ma na to 14 dni od dnia jej złożenia. Jeżeli reklamacja nie zostanie rozpatrzona w tym terminie, uważa się, że została uwzględniona.Krok 3 – rozwiązanie sporu przez Koordynatora ds. Negocjacji przy Prezesie UREOdbiorca w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia o nieuwzględnieniu reklamacji może wystąpić do Koordynatora ds. Negocjacji przy Prezesie URE, z wnioskiem o rozwiązanie sporu w tym zakresie.W takiej sytuacji nie wstrzymuje się dostarczania paliw gazowych lub energii do czasu rozwiązania sporu przez Koordynatora. Przedsiębiorstwo musi wyrazić zgodę na udział w postępowaniu mediacyjnym, które ma być prowadzone przez Koordynatora.Krok 4 – Brak prądu. Co dalej?Nawet gdy już doszło do wstrzymania dostaw, sytuację można rozwiązać. Tu także odbiorca w pierwszej kolejności powinien zwrócić się do przedsiębiorstwa energetycznego.Odbiorca może złożyć do przedsiębiorstwa reklamację na wstrzymanie dostarczania paliw gazowych lub energii. W takiej sytuacji przedsiębiorstwo jest obowiązane wznowić dostarczanie gazu lub energii w terminie trzech dni od dnia otrzymania reklamacji i kontynuować dostarczanie paliw gazowych lub energii do czasu jej rozpatrzenia.Jeżeli reklamacja nie została pozytywnie rozpatrzona, odbiorca może wystąpić do właściwego miejscowo Oddziału Terenowego URE o rozpatrzenie sporu dotyczącego nieuzasadnionego wstrzymania dostarczania paliw gazowych lub energii. Prezes URE może wtedy na wniosek strony wydać postanowienie, w którym określa warunki wznowienia bądź kontynuowania dostaw do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia sporu. Przedsiębiorstwo jest obowiązane kontynuować dostarczanie energii lub gazu do czasu wydania decyzji przez Prezesa URE.– Wstrzymanie dostaw jest tą kategorią spraw, które URE zalicza do pilnych, dlatego każdorazowo, w sytuacjach spornych lub po wpłynięciu skarg dotyczących nieuzasadnionego wstrzymania dostarczania paliw gazowych lub energii podejmujemy działania wyjaśniające, które pozwalają niezwłocznie ustalić stan faktyczny sprawy oraz w krótkim czasie zgromadzić dokumenty pozwalające na wszczęcie stosownego postępowania – podkreśla Renata Mroczek, z łódzkiego oddziału URE.Kiedy przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostawy energii elektrycznej, ciepła i gazu?Wstrzymanie dostaw gazu i prądu – kiedy może nastąpić?Wstrzymanie dostaw gazu i prądu może nastąpić w trzech sytuacjach:jeśli przedsiębiorstwo podczas przeprowadzonej kontroli stwierdziło, że odbiorca nielegalnie pobiera paliwa lub energię,gdy instalacja znajdująca się u odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie życia, zdrowia lub środowiska (wtedy wstrzymanie dostaw jest obligatoryjne),jeśli odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi lub za pobrane paliwo gazowe lub energię, a opóźnienie wyniesie co najmniej 30 dni od terminu opłaty. UWAGA! Nie można wstrzymać dostaw w przypadku zaległości w zapłacie odsetek i opłat za nielegalny pobór energii lub opłat za przyłączenie do sieci.Dystrybutor lub sprzedawca, któremu odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi, musi powiadomić na piśmie odbiorcę o zamiarze wstrzymania dostaw. Wstrzymanie dostaw gazu i prądu może nastąpić tylko w sytuacji skutecznego doręczenia tego powiadomienia tj. za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Przedsiębiorstwo nie może wstrzymać dostaw w oparciu o wiadomość SMS.Sposobem na wysokie rachunki są odnawialne źródła energii – zarówno jeśli chodzi o ceny hurtowe jak i odbiorców indywidualnych. Węgiel jest najdroższą, a pompa ciepła najtańszą metoda na ogrzanie domu.Koszty ogrzewania domu w 2022 roku: “Kopciuch” to najdroższa opcja. Czym najtaniej ogrzewać dom? Tani prąd w Polsce może zapewnić nam energia wiatrowa. Najnowsze dane pokazują, że gdyby nie energia z lądowej energetyki wiatrowej, nasze rachunki za prąd byłyby drastycznie wyższe.Tani prąd? Energia wiatrowa obniżyła nasze rachunki o połowęźródło i zdjęcia: ure.gov.plArtykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.