Jak kupować ekologicznie? Aplikacja pomoże robić odpowiedzialne zakupy

Jak kupować ekologicznie? Aplikacja pomoże robić odpowiedzialne zakupy

Coraz więcej osób podczas codziennych zakupów zwraca uwagę nie tylko na cenę czy jakość, ale również zrównoważony rozwój i etyczne działania danej marki. W wyborze produktów bardziej przyjaznych środowisku i odpowiedzialnych społecznie marek pomoże aplikacja Dobre Zakupy.

Odpowiedź na zakupowe dylematy 

Aplikacja Dobre Zakupy została stworzona przez niezależne ekspertki z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie. Powstała w ramach kampanii „Nasza żywność. Nasza przyszłość”. To jedyna taka baza w Polsce! Pozwala wybrać spośród wielu globalnych i lokalnych marek te, które poważnie podchodzą do kwestii ochrony środowiska i odpowiedzialności względem pracowników i konsumentów. Baza zawiera dane o markach produkujących żywność, zabawki, odzież, kosmetyki, artykuły higieniczne, środki czystości, meble i artykuły biurowe. Aplikację można pobrać bezpłatnie.

apka

Aplikacja Dobre zakupy powstała jako odpowiedź na zakupowe dylematy, które spotykają nas na co dzień w sklepie. Wiele osób nadal zadaje nam pytania, gdzie robić zakupy i jakie marki wybrać. Postanowiliśmy ułatwić im ten proces decyzyjny i prześwietliliśmy marki sami mówi Maria Huma, prezeska Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie.

Marki pod lupą

Marki znajdujące się w Dobrych Zakupach są „prześwietlone” i ocenione w dwóch podstawowych kategoriach: ekologia i społeczeństwo. Pod uwagę brane są dane dostępne w przestrzeni publicznej: strona www, raporty publikowane przez firmy, raporty CSR, raporty niezależnych organizacji pozarządowych, certyfikaty.

Kategoria ekologia dotyczy wpływu na środowisko zastosowanych surowców, technik produkcji, zarządzania środowiskiem, zastosowanego opakowania oraz wielkości śladu węglowego. Kategoria społeczeństwo obejmuje trzy obszary: standardy pracy na przestrzeni całego łańcucha dostaw, ekonomię społeczną oraz przejrzystość. W każdej podkategorii ekspertki Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie przyznają określoną liczbę punktów, które zsumowane dają dwie końcowe oceny w obszarach ekologii i odpowiedzialności społecznej. W każdym z tych obszarów można otrzymać maksymalnie 7 punktów. Punktacja została szczegółowo opisana w regulaminie.

Marki mogą same zgłaszać się do bazy wypełniając formularz dostępny na stronie fundacji. Podane dane są weryfikowane przez osoby z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie.

Zaangażowanie konta greenwashing 

Ponad ¾ uczestników badania przeprowadzonego przez Sustainable Brands Poland oraz Ipsos zadeklarowała, że pozostanie lojalna wobec marek, które pozwolą im żyć w lepszy i bardziej zrównoważony sposób. Widać to jeszcze wyraźniej wśród przedstawicieli młodego pokolenia. Dane pokazują także, że konsumenci są w stanie płacić więcej za produkty tworzone z poszanowaniem środowiska i godnej pracy. Dlatego nie dziwi fakt, że marki starają się zmieniać swoje podejście zgodnie z oczekiwaniami rynku. 

Niestety istnieje tu też duże ryzyko greenwashingu. Pojawienie się aplikacji stwarza okazję do porozmawiania na temat tego czym jest greenwashing i zastanowienia czy prowadzone przez daną markę działania faktycznie zmniejszają szkodliwy wpływ na klimat i środowisko.

Wiele marek zwraca uwagę w swojej komunikacji na kwestie środowiskowe, próbując przekonać konsumentki i konsumentów, że prowadzą swoją działalność w sposób zrównoważony. Często jednak okazuje się, że są to puste słowa, na które trudno znaleźć konkretne dowody. Greenwashing jest bardzo popularną strategią wielu marek, a my tworząc aplikację staramy się ją rozmontowaćkomentuje Maria Huma.

Działania jakie możemy wprowadzić to podejmowanie bardziej odpowiedzialnych decyzji zakupowych na co dzień i demaskowanie manipulacyjnych komunikatów marek.

źródło: brief.pl, businessinsider.com.pl, ekonsument.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.