Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Kolejne dotacje do aut elektrycznych?

Zielony samochód

Kolejne dotacje do aut elektrycznych?

Z wypowiedzi Ministerstwa Klimatu wynika, że jest szansa na drugą turę dopłat do pojazdów elektrycznych. Nabór wniosków planowany jest na przełom trzeciego i czwartego kwartału roku. Sekretarz stanu Ireneusz Zyska dodaje jednak, że decyzja będzie zależała od sytuacji epidemiologicznej kraju.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Możliwość usprawnień

Ministerstwo Klimatu odpowiedziało na interpelację posła Koalicji Obywatelskiej, Zbigniewa Konwińskiego, dotyczącą programu “Zielony samochód”. Podkreśliło, że wszystkie poprzednie programy dopłat do samochodów zeroemisyjnych były pilotażowe. 

– Pozwolą one poznać oczekiwania zainteresowanych wsparciem oraz zebrać doświadczenia dotyczące zarówno warunków wsparcia, jak i logistyki wdrażania programu. Aktualnie Ministerstwo Klimatu oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeprowadzają ewaluację zakończonych naborów i w oparciu o jej wyniki wprowadzone zostaną ewentualne usprawnienia i modyfikacje warunków udzielania wsparcia – czytamy w odpowiedzi Ministerstwa Klimatu.

Porażka poprzednich programów?

Pierwszy nabór (26 czerwca – 31 lipca) obejmował trzy programy dotacyjne. Właściciele samochodów osobowych mogli skorzystać z “Zielonego samochodu”, a przedsiębiorcy z “e-Vana”. Z kolei dla taksówkarzy przeznaczony był program “Koliber”. Wnioskodawcy mogli ubiegać się o 18,75 tys. zł. 

Okazało się, że wsparcie finansowe nie cieszyło się zainteresowaniem. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zarejestrował 261 wniosków od indywidualnych kierowców, 68 od przedsiębiorców i 1 od taksówkarza. W efekcie z budżetu określonego na 147,5 mln zł wykorzystano zaledwie 7,6%. Przyznawanie wypłat ciągle pozostaje “w trakcie realizacji”. 

Uczmy się od innych

Podczas tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego, eksperci na sesji “Elektromobilność” odnieśli się do kwestii dotacji. Ich zdaniem problemem była relatywnie niska wartość dopłaty w porównaniu z pozostałymi krajami europejskimi. 

Według European Automobile Manufacturers Association (ACEA), w Niemczech można ubiegać się o dotację w wysokości nawet 9 tys. euro (czyli ponad 40 tys. zł). Wyższe dopłaty uzyskają również mieszkańcy krajów o podobnym do Polski poziomie życia. Węgierski rząd oferuje wsparcie w wysokości 7,35 tys. euro (ponad 30 tys. zł). W Rumunii możemy wnioskować nawet o 10 tys. euro (ok. 45 tys. zł). 

Źródło: moto.rp.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.