Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych podało najświeższe wyniki licznika elektromobilności. Na koniec stycznia 2021 roku po polskich drogach jeździło łącznie 19 671 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Z raportu wynika również, że rośnie zainteresowanie hybrydami typu plug-in.
Spis treści
Prawie 20 tys. samochodów elektrycznych
Pod koniec stycznia br. w Polsce zarejestrowanych było 19 671 elektrycznych samochodów osobowych. Ponad połowę z nich (10 294 szt.) stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV). Pozostałe pojazdy (9 377 szt.) są hybrydami typu plug-in (PHEV).
W styczniu 2021 roku przybyło 796 sztuk elektryków, czyli o 35% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
– Choć w styczniu dynamika rejestracji pojazdów bateryjnych i hybryd plug-in nieco zmalała, to dane za rok 2020 pokazują, że aż 18,5% nabywców w Polsce wybrało pojazdy z napędami alternatywnymi, i że jest to poziom zbliżony do popytu na takie pojazdy w Europie, gdzie wynosi on 24,5% – skomentował Prezes PZPM Jakub Faryś.
Entuzjastami elektryków są przedsiębiorstwa
Jakub Faryś uważa, że gorszy wynik w porównaniu do innych krajów Europy wynika m.in. z braku systemu wsparcia zakupu elektryków dla firm. Jednocześnie nabywcy instytucjonalni odpowiadają za ok. 75% nowych rejestracji. Zdaniem Farysia, obecnie większość firm prowadzi politykę proekologiczną, a więc taki program odniósłby sukces.
Dlaczego hybrydy są popularniejsze?
Dyrektor Zarządzający PSPA Maciej Mazur zauważył, że w ostatnich miesiącach PHEV cieszą się większym zainteresowaniem niż BEV. Mazur wymienia dwa potencjalne powody takiego zachowania:
- coraz atrakcyjniejszą ofertę modelową w segmencie PHEV,
- odkładanie zakupu BEV w oczekiwaniu na zapowiadaną kontynuację dopłat ze środków NFOŚiGW.
Poprzednie programy wsparcia dla kierowców zainteresowanych elektromobilnością, przeprowadzone w czerwcu i lipcu 2020 roku, były pilotażowymi.
– Pozwolą one poznać oczekiwania zainteresowanych wsparciem oraz zebrać doświadczenia dotyczące zarówno warunków wsparcia, jak i logistyki wdrażania programu. Aktualnie MKiŚ oraz NFOŚiGW przeprowadzają ewaluację zakończonych naborów i w oparciu o jej wyniki wprowadzone zostaną ewentualne usprawnienia i modyfikacje warunków udzielania wsparcia – czytamy w odpowiedzi Ministerstwa Klimatu i Środowiska na interpelację Zbigniewa Konwińskiego, posła Koalicji Obywatelskiej.
Elektryczny transport zbiorowy
Zwiększył się również park autobusów elektrycznych – z 430 szt. pod koniec 2020 roku, do 442 szt. na koniec ubiegłego miesiąca. Dla porównania, w styczniu 2020 roku zarejestrowano tylko jeden taki pojazd.
W najbliższym czasie możemy spodziewać się zwiększenia floty autobusów nisko- i zeroemisyjnych, m.in. ze względu na program “Zielony transport publiczny”. Nabór wniosków zakończy się 15 grudnia 2021 roku lub po wyczerpaniu środków.
Rozwój infrastruktury ładowania
Pod koniec stycznia w Polsce działało 1 395 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 711 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W pierwszym miesiącu 2021 roku uruchomiono 31 nowych ogólnodostępnych stacji ładowania (70 punktów).
Źródło: pspa.com.pl
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.