Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Licznik elektromobilności styczeń 2021. Hybrydy popularniejsze niż elektryki

samochod elektryczny

Licznik elektromobilności styczeń 2021. Hybrydy popularniejsze niż elektryki

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych podało najświeższe wyniki licznika elektromobilności. Na koniec stycznia 2021 roku po polskich drogach jeździło łącznie 19 671 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Z raportu wynika również, że rośnie zainteresowanie hybrydami typu plug-in.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Prawie 20 tys. samochodów elektrycznych

Pod koniec stycznia br. w Polsce zarejestrowanych było 19 671 elektrycznych samochodów osobowych. Ponad połowę z nich (10 294 szt.) stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV). Pozostałe pojazdy (9 377 szt.) są hybrydami typu plug-in (PHEV). 

W styczniu 2021 roku przybyło 796 sztuk elektryków, czyli o 35% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. 

Choć w styczniu dynamika rejestracji pojazdów bateryjnych i hybryd plug-in nieco zmalała, to dane za rok 2020 pokazują, że aż 18,5% nabywców w Polsce wybrało pojazdy z napędami alternatywnymi, i że jest to poziom zbliżony do popytu na takie pojazdy w Europie, gdzie wynosi on 24,5%  – skomentował Prezes PZPM Jakub Faryś.

Entuzjastami elektryków są przedsiębiorstwa

Jakub Faryś uważa, że gorszy wynik w porównaniu do innych krajów Europy wynika m.in. z braku systemu wsparcia zakupu elektryków dla firm. Jednocześnie nabywcy instytucjonalni odpowiadają za ok. 75% nowych rejestracji. Zdaniem Farysia, obecnie większość firm prowadzi politykę proekologiczną, a więc taki program odniósłby sukces. 

Dlaczego hybrydy są popularniejsze?

Dyrektor Zarządzający PSPA Maciej Mazur zauważył, że w ostatnich miesiącach PHEV cieszą się większym zainteresowaniem niż BEV. Mazur wymienia dwa potencjalne powody takiego zachowania:

  • coraz atrakcyjniejszą ofertę modelową w segmencie PHEV,
  • odkładanie zakupu BEV w oczekiwaniu na zapowiadaną kontynuację dopłat ze środków NFOŚiGW.

Poprzednie programy wsparcia dla kierowców zainteresowanych elektromobilnością, przeprowadzone w czerwcu i lipcu 2020 roku, były pilotażowymi. 

Pozwolą one poznać oczekiwania zainteresowanych wsparciem oraz zebrać doświadczenia dotyczące zarówno warunków wsparcia, jak i logistyki wdrażania programu. Aktualnie MKiŚ oraz NFOŚiGW przeprowadzają ewaluację zakończonych naborów i w oparciu o jej wyniki wprowadzone zostaną ewentualne usprawnienia i modyfikacje warunków udzielania wsparcia – czytamy w odpowiedzi Ministerstwa Klimatu i Środowiska na interpelację Zbigniewa Konwińskiego, posła Koalicji Obywatelskiej. 

Elektryczny transport zbiorowy

Zwiększył się również park autobusów elektrycznych – z 430 szt. pod koniec 2020 roku, do 442 szt. na koniec ubiegłego miesiąca. Dla porównania, w styczniu 2020 roku zarejestrowano tylko jeden taki pojazd. 

W najbliższym czasie możemy spodziewać się zwiększenia floty autobusów nisko- i zeroemisyjnych, m.in. ze względu na program “Zielony transport publiczny”. Nabór wniosków zakończy się 15 grudnia 2021 roku lub po wyczerpaniu środków.

Rozwój infrastruktury ładowania

Pod koniec stycznia w Polsce działało 1 395 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 711 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W pierwszym miesiącu 2021 roku uruchomiono 31 nowych ogólnodostępnych stacji ładowania (70 punktów). 

Źródło: pspa.com.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.