Ekologia Naprawa zamiast wymiany. Komisja Europejska z propozycją nowych przepisów 07 kwietnia 2023 Ekologia Naprawa zamiast wymiany. Komisja Europejska z propozycją nowych przepisów 07 kwietnia 2023 Przeczytaj także Ekologia Narada o Lasach – rząd vs. Lasy Państwowe Jedną z flagowych obietnic wyborczych Koalicji Obywatelskiej było wyłączenie z wycinki 20% najcenniejszych lasów w Polsce. Inną wizję mają Lasy Państwowe, które optują za ochroną 17% obszarów zielonych, z czego jedynie 8% miałoby zostać objęte całkowitym zakazem wycinki. Propozycja ta spotkała się ze sprzeciwem organizacji ekologicznych. Jak swoją wizję argumentuje dyrektor LP? Ekologia Cyrkularne tworzywa sztuczne w Europie: postępy, wyzwania i jak Polska wypada na tle kontynentu? Najnowszy raport, opublikowany przez Plastics Europe, potwierdza, iż recykling tworzyw sztucznych w Europie ma się lepiej, ale jednocześnie ukazuje wyzwania związane z osiągnięciem celów gospodarki obiegu zamkniętego. Jak na tle Europy wypadła Polska? W połowie marca br. Komisja Europejska przedstawiła nowy wniosek dotyczący naprawy towarów. Wszystko po to, aby naprawa produktów (w przypadkach, w których jest to możliwe) była łatwiejsza i tańsza. Oznacza to ograniczenie ilości odpadów i oszczędności dla konsumentów. Reklama Prostsza naprawa, mniej odpadów Do tej pory uszkodzone produkty były raczej wymieniane niż naprawiane. Często naprawa zwyczajnie nie opłacała się kosztowo. Brakowało też zachęty do naprawy towarów po wygaśnięciu gwarancji prawnej. Komisja Europejska, mając na względzie realizację celów Europejskiego Zielonego Ładu, m.in. poprzez ograniczenie ilości odpadów oraz dobro konsumentów (oszczędności), postanowiła to zmienić. – Celem wniosku jest ułatwienie konsumentom naprawy, a nie wymiany towarów, i zwiększenie opłacalności naprawy. Ponadto większy popyt przełoży się na ożywienie sektora napraw i jednocześnie zachęci producentów i sprzedawców do rozwijania bardziej zrównoważonych modeli biznesowych – czytamy w komunikacie. Zgodnie z nowymi przepisami producenci mają być zobowiązani do projektowania sprzętów w taki sposób, by były łatwe do naprawienia. Oprócz tego muszą informować konsumentów o produktach, które mają obowiązek naprawić we własnym zakresie. Będą także zobligowani do oferowania usługi naprawy w ramach gwarancji prawnej, jeśli nie jest ona droższa od wymiany. Po wygaśnięciu gwarancji prawnej konsumenci będą mogli domagać się naprawy produktów, co do których istnieje techniczna możliwość naprawy na mocy prawa UE, takich jak pralka czy telewizor. Nie rozpaczaj, tylko naprawiaj. Samodzielnie reperują pralkę i laptopa Europejska norma jakości usług naprawy W przedstawionej propozycji zmian znalazł się także pomysł opracowania europejskiej normy jakości usług naprawy. Ma ona pomóc konsumentom znaleźć podmiot zajmujący się naprawą, który zobowiązuje się do zagwarantowania wyższej jakości. – Ta norma „łatwej naprawy” będzie otwarta dla wszystkich podmiotów zajmujących się naprawą w całej UE, które chcą zobowiązać się do przestrzegania minimalnych norm jakości, na przykład w zakresie czasu naprawy lub dostępności produktów – wyjaśnia komunikat KE. Komisja Europejska proponuje także stworzenie internetowej platformy naprawy służącej nawiązywaniu kontaktów między konsumentami a podmiotami zajmującymi się naprawą i sprzedawcami odnowionych towarów na ich terenie. Dzięki możliwości wyszukania według lokalizacji i norm jakości, konsumenci w łatwy sposób znajdą atrakcyjnę ofertę, a podmiot świadczący usługę naprawy zwiększy swoją widoczność. Ma powstać także europejski formularz informacji o naprawie, o który konsumenci będą mogli zwrócić się do każdego podmiotu zajmującego się naprawą, co zapewni przejrzystość warunków naprawy i ceny oraz ułatwi konsumentom porównywanie do innych ofert. Czytaj także: Czy naprawa AGD się opłaca? Po co to wszystko? Z badań wynika, że obecnie wyrzucane produkty, które można byłoby jeszcze naprawić, generują 35 mln ton odpadów, marnują 30 mln ton zasobów i wiążą się z 261 mln ton emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej każdego roku. Straty konsumentów szacuje się na prawie 12 mld rocznie. Wprowadzane zmiany mogą przynieść wzrost gospodarczy i inwestycje w UE o wartości 4,8 mld euro. – Naprawa ma kluczowe znaczenie, by położyć kres modelowi „wziąć, skorzystać, zepsuć, wyrzucić”, który tak bardzo szkodzi naszej planecie, naszemu zdrowiu, naszej gospodarce. Nie ma powodu, dla którego wadliwy kabel lub uszkodzony wentylator zmuszałby konsumenta do zakupu całkowicie nowego produktu. W ubiegłym roku zaproponowaliśmy przepisy zapewniające możliwość naprawy produktów. Dziś proponujemy, aby naprawianie rzeczy stało się dla konsumentów łatwą i atrakcyjną opcją – powiedział Frans Timmermans, wiceprzewodniczący wykonawczy do spraw Europejskiego Zielonego Ładu. Kliknij, aby zapoznać się z nowym wnioskiem w sprawie wspólnych zasad promujących naprawę towarów. źródło: commission.europa.eu, poland.representation.ec.europa.eu Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.