Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Polska kolej magnetyczna Nevomo zyskała inwestora i zaczyna testy na Podkarpaciu

Polska kolej magnetyczna Nevomo zyskała inwestora i zaczyna testy na Podkarpaciu

Polska kolej magnetyczna Nevomo zyskała inwestora i zaczyna testy na Podkarpaciu

Polska kolej magnetyczna Nevomo zyskała inwestora i zaczyna testy na torze w Nowej Sarzynie. Jesteśmy coraz bliżej uruchomienia w Polsce pociągów nowej generacji o prędkości do 550 km/h. 

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Polska kolej magnetyczna

W USA i Europie powstają nowe środki superszybkiego transportu naziemnego. Hyperloop to metoda elektrycznego transportu pozwalającego na przewożenie pasażerów i transportów z prędkością ponad 1000 km/h wewnątrz rur niskociśnieniowych. Chociaż technologia tego typu nie została jeszcze wdrożona do komercyjnego użytku, podobne projekty rozwijane są na całym świecie i już niedługo będziemy mogli zobaczyć je w akcji. Jednym z nich jest polska kolej magnetyczna.

Polacy ze start-upu Nevomo od lat rozwijają własną koncepcję hyperloopa. Etapem pośrednim w jego konstrukcji jest stworzenie kolei magnetycznej, działającej na podobnej zasadzie do chińskiego Maglevu – superszybkiego pociągu rozwijającego prędkość ponad 600 km/h.

W polską kolej magnetyczną zainwestowała ostatnio spółka EIT InnoEnergy – jeden z największych na świecie inwestorów w innowacje w obszarze zrównoważonej energii. Polacy zbudowali już tor testowy w Nowej Sarzynie na Podkarpaciu i są gotowi do testów technologii.

Od MagRaila do hyperloopa

Pierwsza wersja demonstracyjna MagRail w skali 1:5 została zaprezentowana przez Nevomo w 2019 roku. Kolejne udane testy w skali średniej przeprowadzone zostały zimą na przełomie 2020 i 2021 roku. 

W 2021 roku Nevomo rozpoczęło budowę najdłuższego w Europie toru do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej w Nowej Sarzynie. Instalację elementów systemu MagRail zakończono w połowie 2022 roku. 

Polska kolej magnetyczna Nevomo zyskała inwestora i zaczyna testy na Podkarpaciu
Polska kolej magnetyczna Nevomo zyskała inwestora i zaczyna testy na Podkarpaciu
Polska kolej magnetyczna – tor testowy MagRail w Nowej Sarzynie, źródło: nevomo.tech

Pierwszy pełnowymiarowy pojazd testowy gotowy do przeprowadzenia wstępnych testów, został dostarczony na tor testowy w sierpniu 2022 roku. Testy zostały zaplanowane na zimę 2022/2023 roku.

Inwestycja EIT InnoEnergy pozwoli przyspieszyć rozwój technologii MagRail, autorskiej technologii Nevomo, inspirowanej koncepcją hyperloop. MagRail wykorzystuje lewitację magnetyczną oraz silnik liniowy do poruszania pojazdów po istniejącej infrastrukturze kolejowej z prędkością do 550 km/h. 

Polska kolej magnetyczna Nevomo zyskała inwestora i zaczyna testy na Podkarpaciu
Polska kolej magnetyczna ma z czasem zostać przekształcona w technologię hyperloop, źródło: nevomo.tech

Tym samym Nevomo dołączy do portfela EIT InnoEnergy obejmującego podmioty związane z hyperloopem, takie jak Hardt Hyperloop z Holandii i Zeleros Hyperloop z Hiszpanii.

Inwestycja EIT InnoEnergy jest elementem zakończonej na początku br. rundy pomostowej o wartości 5 mln euro z udziałem Hutter Private Equity, ValueTech Seed i Seedrs. EIT InnoEnergy jest wspierany przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), będący organem Unii Europejskiej.

Technologia Nevomo jest brakującym ogniwem pomiędzy obecną, często bardzo przestarzałą infrastrukturą kolejową, a zupełnie nowymi systemami kolei dużych prędkości, takimi jak hyperloop. Rozwiązania te mogą nie tylko przyśpieszyć rozwój nowego, zrównoważonego transportu dalekobieżnego, ale też znacznie obniżyć koszty wprowadzania tych zmianpowiedziała Lucienne Krosse, odpowiedzialna w EIT InnoEnergy za portfolio rozwiązań hyperloop.

Technologia MagRail umożliwia łatwe, szybkie i efektywne ekonomicznie zwiększenie potencjału istniejących linii kolejowych przy etapowym wprowadzaniu kolei hyperloop. Na czym dokładnie polega ta technologia?

Prędkość i zrównoważony rozwój

Hyperloop to połączenie pociągu i samolotu. Umożliwi podróż np. z Krakowa do Gdańska w 35 minut z prędkością bliską prędkości dźwięku. Pojazd będzie się poruszał w specjalnej rurze, w której ciśnienie jest tak niskie jak na wysokości 10 kilometrów, co sprawi, że znacząco zredukowany będzie opór powietrza. A wszystko bez kontaktu z podłożem, dzięki magnetyczną lewitację.

Na podobnej zasadzie, chociaż bez korytarza próżniowego, działa kolej magnetyczna Maglev w Szanghaju, oddana do użytku już w 2003 roku. Chińska technologia pobiła absolutny rekord prędkości. W Qingdao, w chińskiej prowincji Shangdong, pociąg osiągnął zdumiewającą prędkość 600 km/h.

Główne cechy kolei magnetycznej:

  • pojazd porusza się bez dotykania ziemi,
  • podróż pociągiem jest zaskakująco płynna – koła nie dotykają linii kolejowej, dzięki czemu Maglev jeździ płynniej i ciszej niż pojazdy wyposażone w koła,
  • mniejszy hałas – pociągi nie dotykają linii kolejowej, co sprawia, że ​​dźwięk jest cichszy niż inne pociągi. Nawet przy prędkości do 300 km/h poziom decybeli wynosi tylko około 65 dla osób znajdujących się 50 metrów od pociągu,
  • zużywa mniej energii niż samoloty.

Pociągi Maglev nie powodują bezpośrednich emisji zanieczyszczeń. Jeśli energia elektryczna potrzebna do zasilania pociągu i produkcja jego części pochodzić będzie z OZE, wtedy ten środek transportu stanie się zupełnie neutralny dla naszej planety.

Jeśli weźmiemy pod uwagę emisje pochodzące z użycia energii elektrycznej, Maglev ma znacznie niższą emisję CO2 w porównaniu do tradycyjnego pociągu poruszającego się z prędkością 300 km/h. Przy 400 km/h emituje prawie o połowę mniej CO2 niż przeciętny samochód silnikowy i ponad 5 razy mniej niż krótkodystansowy lot liniami lotniczymi!

Niedługo ta zdumiewające technologia może powstać także w naszym kraju – wszystko dzięki wieloletnim wysiłkom start-upu Nevomo.

Dołączenie do portfela jednego z wiodących na świecie inwestorów w dziedzinie zrównoważonej energii i transportu to kolejne potwierdzenie ze strony rynku, że jesteśmy na dobrej drodze w rozwoju naszej technologii inspirowanej hyperloopem. Jesteśmy przekonani, że dzięki wsparciu EIT InnoEnergy będziemy mogli z sukcesem podążać drogą innych spółek portfelowych, takich jak Northvoltmówi Przemek Ben Pączek, prezes i współzałożyciel Nevomo.

MagRail i hyperloop mogą służyć zarówno do przewozu pasażerów, jak i transportów cargo.

Niezbędnym krokiem do rozwoju technologii było utworzenie toru testowego w Nowej Sarzynie na Podkarpaciu.

Tor testowy MagRail w Polsce

W województwie podkarpackim, powstał tor kolejowy o długości około 700 metrów w standardzie konstrukcyjnym pozwalającym osiągać prędkość do 160km/h.

Tor testowy w Nowej Sarzynie będzie wykorzystywany do testowania lewitacji magnetycznej, funkcjonowania pojazdu oraz infrastruktury, funkcjonowania układów zasilania i współpracy pojazdu z infrastrukturą.

źródło i zdj. główne: nevomo.tech

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.