Elektromobilność Polska liderem w eksporcie autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej 08 lutego 2021 Elektromobilność Polska liderem w eksporcie autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej 08 lutego 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Jak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), eksport polskich autobusów elektrycznych na rynki Unii Europejskiej znacznie wzrósł. Z danych wynika, że prawie co drugi elektrobus kupowany w 2020 roku w UE był produkowany w Polsce. Reklama Wzrost eksportu od 2017 roku Udział Polski w eksporcie autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej w 2017 roku wynosił 10%. Z kolei w pierwszych dziesięciu miesiącach 2020 roku stanowił 46%. Obecnie Polska jest liderem w eksporcie tych pojazdów w UE. Zaraz za nią plasuje się Belgia (36%), a na trzecim miejscu znalazły się Czechy (7%). Program “Zielony transport publiczny”. Kto otrzyma wsparcie w zakupie autobusów zeroemisyjnych? Najwięcej autobusów trafiło do Niemiec Udział w wyniku Polski miało trzech producentów: Solaris – producent Urbino Electric,Volvo – producent 7900 Electric,Man – producent Lion’s City E. Spośród powyższej trójki najwięcej zamówień zrealizował Solaris. Do połowy listopada wyprodukował i sprzedał ponad 1000 autobusów elektrycznych. Jak wynika z danych GUS, łączna wartość autobusów elektrycznych eksportowanych z Polski do innych państw UE wyniosła 213,4 mln euro. W porównaniu z poprzednim rokiem jest to wzrost o 50,7%. Najwięcej pojazdów z Polski trafiło do Niemiec (36,9%) i Włoch (35,2%). Prognozy dla elektrobusów Nisko- i zeroemisyjne autobusy będą jeszcze bardziej zyskiwać na znaczeniu. Polski Instytut Ekonomiczny podkreśla, że w ramach realizowania postanowień porozumienia paryskiego, UE będzie kłaść nacisk na elektryfikację transportu. Autobusy wodorowe w Polsce Z kolei BloombergNEF prognozuje, że do 2025 roku udział elektrobusów w światowej flocie autobusów miejskich wyniesie 47%. Rosnąć będzie również zainteresowanie transportem wodorowym. Źródło: cire.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.