Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Produkcja baterii elektrycznych źródłem dwutlenku węgla? Obalamy mity

baterie w autach elektrycznych

Produkcja baterii elektrycznych źródłem dwutlenku węgla? Obalamy mity

Badania prowadzone m.in. przez instytut IFO z Monachium przekonują, że emisja gazów cieplarnianych podczas produkcji baterii elektrycznych jest zdecydowanie zbyt wysoka, aby nazywać elektryki eko. Czy aby na pewno?  

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Błędne badania

Emisja gazów cieplarnianych podczas produkcji baterii wyrażana jest jako kilogramy dwutlenku węgla na kWh wyprodukowanej baterii. Według Auke Hoekstra, wykładowcy Uniwersytetu Technicznego w Eindhoven, obecnie wartość ta wynosi 65 kg na 1 kWh. Hoekstra podkreśla, że ciągle prowadzone są prace nad udoskonaleniem procesu produkcyjnego, dzięki czemu liczby te nieustannie maleją. 

Z kolei znaczna część badaczy podaje wartość 163 kg na kWh, powołując się na naukowców, którzy w swoich opracowaniach korzystali z badań przeprowadzonych przez Rhydha i Sandena… w 2005 r. Ponad dekadę temu. 

Drugie życie baterii

Akumulatory z samochodów elektrycznych trafiają do recyklingu. Koncern Renault deklaruje, że aż 70% masy baterii przeznaczana jest do utylizacji. Naukowcy z Carnegie Mellon University w opracowanym przez siebie raporcie wykazali, że baterie z akumulatorów elektrycznych zarówno w przypadku recyklingu hydrometalurgicznego, jak i metody z zachowaniem katody akumulatora mają neutralny wpływ na środowisko. Ogniwa mogą być również ponownie wykorzystane jako magazyny energii dla pojedynczego budynku lub jako element części sieci. 

Ciągły rozwój 

W listopadzie 2018 r. Europejska Agencja Środowiska (EEA) opublikowała raport, według którego do 2050 r. ślad węglowy emitowany przez samochody elektryczne ma zmniejszyć się o 73%. Z kolei Szwecja planuje budowę fabryki baterii, która nie będzie emitować CO2. 

Naukowcy zwrócili uwagę także na brak rury wydechowej w samochodach elektrycznych. Dzięki tej właściwości pojazd nie emituje do atmosfery cząstek stałych, tlenków azotu i pozostałych związków chemicznych, które są dla ludzi toksyczne i w dużej mierze odpowiadają za powstawanie smogu w miastach. 

Źródło: climatenow.eu, smoglab.pl 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.