Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Prawie 50 tys. samochodów całkowicie elektrycznych jeździ po polskich drogach

Prawie 50 tys. samochodów całkowicie elektrycznych jeździ po polskich drogach

Według danych z końca sierpnia 2023 r., w Polsce były zarejestrowane łącznie 48 533 osobowe i użytkowe samochody całkowcie elektryczne (BEV). Przez pierwsze osiem miesięcy b.r. ich liczba zwiększyła się o 15 137 sztuk, tj. o 67% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

Reklama

Polska elektromobilność nadal przyspiesza

Pod koniec sierpnia 2023 r. po polskich drogach jeździło 84 947 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 43 567 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 41 380 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5 010 szt., z czego BEV stanowiły ponad 99%. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec sierpnia składała się z 18 506 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 600 742 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 984 szt.

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec sierpnia 2023 r. w Polsce funkcjonowały 3003 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (6006 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W sierpniu uruchomiono 50 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (122 punkty).

Europa do nadgonienia

Pod koniec ubiegłego roku w Polsce zarejestrowanych było 26,675 miliona samochodów osobowych. Pełne elektryki stanowią więc zaledwie 0,16% wszystkich aut w naszym kraju, z kolei w połączeniu z plug-in hybrid daje to wynik 0,32%. 

 – Zwykle okrągłe liczby są powodem do świętowania, cieszymy się zatem, bo ostatnie dane dają taką możliwość. Niebawem po polskich drogach będzie jeździło 50 tysięcy wszystkich rodzajów samochodów bateryjnych – w tym 5 tysięcy samochodów dostawczych i ciężarowych, 1 000 autobusów, 200 pojazdów wodorowych, 600 tysięcy hybryd a także 18,5 tysiąca motocykli i motorowerów. Do tego dochodzą 3 tysiące stacji z 6 tysiącami ogólnodostępnych punktów ładowania. Oczywiście porównując się do tak rozwiniętych krajów jak Francja czy Niemcy mamy jeszcze sporo do zrobienia, ale dynamika wzrostów jednoznacznie pokazuje, że nisko- i zeroemisyjność to kierunek, w którym polska branża motoryzacyjna będzie podążała. Jednak już dziś musimy zrobić wszystko, żeby ten trend nie spowodował pojawienia się Europy dwóch prędkości, w której Polska pozostanie w grupie krajów wolniej rozwijających się w tym obszarze – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

 W całej Unii Europejskiej wg danych z 2021 roku odsetek samochodów elektrycznych wynosi 0,76%. Udział ten zawyżają takie kraje jak Francja, gdzie elektryków na drogach jest 1,6%, czy Niemcy (więcej niż 2%). Mieszkańcy RFN posiadają już ponad milion aut zasilanych prądem, z kolei nad Sekwaną w maju tego roku liczba ogólnodostępnych stacji ładowania przekroczyła 100 tysięcy.

– W 15 miastach z największą liczbą ogólnodostępnych stacji ładowania znajduje się niemal połowa (1337) wszystkich takich urządzeń w Polsce. W samej tylko Warszawie funkcjonuje więcej stacji niż w województwach świętokrzyskim, lubelskim, lubuskim, podlaskim i podkarpackim łącznie – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Choć jest jeszcze sporo do nadrobienia, Polskie instytucje i inwestorzy coraz chętniej rozwijają elektromobilność, również te wodorową. Do ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych dołączył na początku września pierwszy tego typu obiekt dla pojazdów na paliwo wodorowe. W ubiegłym tygodniu z kolei przeprowadzono testy produkowanej w Polsce wodorowej lokomotywy.

– O testach polskiej lokomotywy wodorowej pisaliśmy tu: Wodorowa lokomotywa nad polskim morzem. Orlen prowadzi pierwsze testy

– A o pierwszej ogólnodostępnej stacji ładowania wodorowych elektryków tutaj: W Warszawie każdy może zatankować auto… wodorem! To pierwsze takie miejsce w Polsce

Źrodło: Informacja prasowa – PSPA, PZPM, tvn24.pl, mubi.pl, elektro.info

Fot. Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.