Elektromobilność Czy ekolatanie będzie możliwe? Airbus zaprojektował pierwsze niskoemisyjne samoloty 23 września 2020 Elektromobilność Czy ekolatanie będzie możliwe? Airbus zaprojektował pierwsze niskoemisyjne samoloty 23 września 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Lotniczy gigant Airbus ogłosił plan budowy zeroemisyjnych samolotów z wykorzystaniem technologii wodorowej. W poniedziałek 21 września firma przedstawiła trzy projekty koncepcyjne, różniące się od siebie konfiguracją aerodynamiczną. Pierwsze podróże bezemisyjnych maszyn przewiduje się na 2035 rok. Reklama -Koncepcje pomogą nam rozwinąć i dopracować projekt pierwszego na świecie neutralnego dla klimatu, zeroemisyjnego samolotu pasażerskiego. Zamierzamy być wiodącą firmą w bezemisyjnym, przyjaznym dla środowiska lotnictwie – powiedział Guillaume Faury, Dyrektor Generalny Airbusa. Spis treści ToggleSzansa dla wodoruPierwsza koncepcja – samolot turbowentylatorowyDruga koncepcja – samolot turbośmigłowyTrzecia koncepcja – samolot ‘blended-wing’ Szansa dla wodoru W założeniach każdej koncepcji główne źródło energii stanowi wodór. Jak czytamy w oświadczeniu firmy, pierwiastek ten jest wyjątkowo obiecujący jako czyste paliwo lotnicze. Przy okazji Airbus zachęca pozostałe sektory gospodarki do wprowadzenia tego rozwiązania, aby osiągnąć cele neutralności klimatycznej. -Jestem głęboko przekonany, że wykorzystanie wodoru – zarówno w paliwach syntetycznych, jak i jako podstawowego źródła energii dla samolotów komercyjnych – może znacząco zmniejszyć wpływ lotnictwa na klimat – skomentował Faury. Pierwsza koncepcja – samolot turbowentylatorowy Konstrukcja pomieści 200 pasażerów. Osiągnie zasięg 2000 mil, dzięki czemu będzie mogła odbywać podróże międzykontynentalne. Ponadto specjaliści zamierzają opracować zmodyfikowany silnik gazowo-turbinowy pracujący na wodorze, który będzie napędzał samolot. Z kolei za tylną przegrodą ciśnieniową znajdą się zbiorniki, przechowujące i rozprowadzające ciekły wodór. Samolot turbowentylatorowy, fot. Airbus Druga koncepcja – samolot turbośmigłowy Samolot przeznaczony jest dla 100 pasażerów, a jego zasięg wyniesie 1000 mil morskich. Idealnie sprawdzi się na trasach krótkodystansowych. Swoją nazwę zawdzięcza silnikowi turbośmigłowemu, który wykorzystuje. Samolot turbośmigłowy, fot. Airbus Trzecia koncepcja – samolot ‘blended-wing’ Maszyna będzie w stanie pomieścić ok. 200 pasażerów. Dzięki nowoczesnej konstrukcji, w której kadłub scalony jest ze skrzydłami, zakres możliwości przechowywania i rozprowadzania wodoru będzie bardzo duży. Natomiast szeroki korpus zapewni dużą dowolność w projektowaniu układu kabiny. Samolot 'blended-wing’, fot. Airbus Źródło: obserwatorgospodarczy.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.