Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Czy ekolatanie będzie możliwe? Airbus zaprojektował pierwsze niskoemisyjne samoloty

samoloty

Czy ekolatanie będzie możliwe? Airbus zaprojektował pierwsze niskoemisyjne samoloty

Lotniczy gigant Airbus ogłosił plan budowy zeroemisyjnych samolotów z wykorzystaniem technologii wodorowej. W poniedziałek 21 września firma przedstawiła trzy projekty koncepcyjne, różniące się od siebie konfiguracją aerodynamiczną. Pierwsze podróże bezemisyjnych maszyn przewiduje się na 2035 rok.

Reklama

-Koncepcje pomogą nam rozwinąć i dopracować projekt pierwszego na świecie neutralnego dla klimatu, zeroemisyjnego samolotu pasażerskiego. Zamierzamy być wiodącą firmą w bezemisyjnym, przyjaznym dla środowiska lotnictwie – powiedział Guillaume Faury, Dyrektor Generalny Airbusa. 

Szansa dla wodoru

W założeniach każdej koncepcji główne źródło energii stanowi wodór. Jak czytamy w oświadczeniu firmy, pierwiastek ten jest wyjątkowo obiecujący jako czyste paliwo lotnicze. Przy okazji Airbus zachęca pozostałe sektory gospodarki do wprowadzenia tego rozwiązania, aby osiągnąć cele neutralności klimatycznej

-Jestem głęboko przekonany, że wykorzystanie wodoru – zarówno w paliwach syntetycznych, jak i jako podstawowego źródła energii dla samolotów komercyjnych – może znacząco zmniejszyć wpływ lotnictwa na klimatskomentował Faury. 

Pierwsza koncepcja – samolot turbowentylatorowy

Konstrukcja pomieści 200 pasażerów. Osiągnie zasięg 2000 mil, dzięki czemu będzie mogła odbywać podróże międzykontynentalne. Ponadto specjaliści zamierzają opracować zmodyfikowany silnik gazowo-turbinowy pracujący na wodorze, który będzie napędzał samolot. Z kolei za tylną przegrodą ciśnieniową znajdą się zbiorniki, przechowujące i rozprowadzające ciekły wodór

Samolot turbowentylatorowy
Samolot turbowentylatorowy, fot. Airbus

Druga koncepcja – samolot turbośmigłowy

Samolot przeznaczony jest dla 100 pasażerów, a jego zasięg wyniesie 1000 mil morskich. Idealnie sprawdzi się na trasach krótkodystansowych. Swoją nazwę zawdzięcza silnikowi turbośmigłowemu, który wykorzystuje.

Samolot turbosmiglowy
Samolot turbośmigłowy, fot. Airbus

Trzecia koncepcja – samolot ‘blended-wing’

Maszyna będzie w stanie pomieścić ok. 200 pasażerów. Dzięki nowoczesnej konstrukcji, w której kadłub scalony jest ze skrzydłami, zakres możliwości przechowywania i rozprowadzania wodoru będzie bardzo duży. Natomiast szeroki korpus zapewni dużą dowolność w projektowaniu układu kabiny.

Blended wing
Samolot 'blended-wing’, fot. Airbus

Źródło: obserwatorgospodarczy.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.