Elektromobilność Najbardziej ekologiczne akumulatory na świecie. Nowe standardy Unii Europejskiej 23 października 2020 Elektromobilność Najbardziej ekologiczne akumulatory na świecie. Nowe standardy Unii Europejskiej 23 października 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Tych pojazdów SCT w Warszawie nie dotyczy. Sprawdź, czy możesz wjechać Minął niecały miesiąc od wejścia w życie pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu. Do obszaru w centrum Warszawy nie mogą wjechać niektóre auta spalinowe, w zależności od tego kiedy zostały wyprodukowane lub jakie normy emisji spełniają. Niektóre pojazdy mogą być jednak wyłączone spod tych zasad na pewnych warunkach. Kogo dotyczą te uprawnienia i jak je zdobyć? Elektromobilność Polski rynek e-mobility na plusie w I połowie roku Według danych z końca czerwca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 69 020 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze sześć miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 12 307 szt. (tj. o 7% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Jeszcze tej jesieni Komisja Europejska przedstawi nowe ogólnounijne przepisy, które umożliwią kontrolę baterii samochodowych produkowanych w Europie lub importowanych do niej. “Dzięki temu w Unii będziemy mieli najbardziej ekologiczne akumulatory na całej planecie” – skomentował Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący KE. Reklama Zielone baterie z Unii Nowe rozporządzenie wprowadzi “obowiązkowe wymogi dotyczące najbardziej ekologicznych, najbezpieczniejszych i najbardziej zrównoważonych baterii na tej planecie”, jak twierdzi Šefčovič, który jest odpowiedzialny za stosunki międzyinstytucjonalne i prognozowanie. Nie znamy dokładnej daty wprowadzenia regulacji. W wywiadzie dla EURACTIV Šefčovič powiedział tylko, że nowe przepisy zostaną przedstawione jeszcze tej jesieni. Dodatkowo będą one podlegać przyspieszonej procedurze, tak aby mogły obowiązywać od 2023 roku. Šefčovič przyznał również, że Niemcy, które obecnie sprawują sześciomiesięczną rotacyjną prezydencję w UE, są zainteresowane szybkim wprowadzeniem nowych regulacji. Podejmowane kroki są odpowiedzią na ciągle rozwijający się rynek pojazdów elektrycznych w Europie. W raporcie opublikowanym przez Transport & Environment stwierdzono, że jeszcze w tym roku samochody elektryczne trzykrotnie zwiększą swój udział w rynku europejskim. Ekologicznie, rzetelnie, sprawiedliwie Zapowiadane przepisy dotyczące baterii będą miały na celu zapewnienie, aby baterie wyprodukowane w UE były wykonane ze sprawdzonych surowców i spełniały normy ekologiczne. Dlatego produkty byłyby opatrzone w “paszport” wskazujący pochodzenie materiałów wykorzystanych w procesie produkcyjnym. Baterie elektryczne nie wytrzymują więcej niż 150 tysięcy kilometrów? Obalamy mity Według Šefčoviča producenci baterii spoza Unii, którzy nie zastosują się do nowych przepisów, będą musieli zapłacić graniczny podatek węglowy. – Wprowadzając nowe rozporządzenie dotyczące baterii, chcemy zapewnić równe szanse, tak aby wszystkie baterie wprowadzane na rynek Unii, niezależnie od ich pochodzenia, spełniały te same rygorystyczne wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju – kontynuował Šefčovič. Fabryki à la Tesla W 2017 roku Komisja Europejska zapoczątkowała European Battery Alliance, zrzeszający producentów samochodów i firmy inżynieryjne. Jego celem jest zbudowanie łańcucha wartości w Europie, który będzie w stanie konkurować z producentami akumulatorów z Azji i USA. Europejski Bank Inwestycyjny zapewnił środki finansowe potrzebne do zbudowania serii fabryk akumulatorów inspirowanych Teslą. Pierwsza z nich ma powstać w Szwecji, a jej konstrukcją zajmie się start-up Northvolt. Šefčovič stwierdził, że fabryki zostaną uruchomione w 2021 lub 2022 roku. Źródło: euractiv.com Fot. EPA-EFE / Olivier Hoslet Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.