Smog Polska w smogu. Kraków sprawdza jaki wpływ na zanieczyszczenie powietrza mają emisje samochodowe 14 grudnia 2021 Smog Polska w smogu. Kraków sprawdza jaki wpływ na zanieczyszczenie powietrza mają emisje samochodowe 14 grudnia 2021 Przeczytaj także Smog W których miastach Polski najgorzej się oddycha? GIOŚ publikuje roczny raport oceny jakości powietrza za 2023 rok Główny Inspektorat Ochrony Środowiska opublikował zbiorczy raport krajowy oceny jakości powietrza za rok 2023. W których miastach w Polsce sytuacja przedstawia się najgorzej? Smog Państwa Unii Europejskiej przyjęły nowe normy jakości powietrza Państwa Unii Europejskiej przyjęły dzisiaj nowe normy jakości powietrza, które zaczną obowiązywać od 2030 roku. W głosowaniu wzięli udział przedstawiciele rządów państw unijnych, prawie jednogłośnie głosując za nowymi normami. Również polski rząd opowiedział się za przyjęciem nowych regulacji. Ich osiągnięcie ma zagwarantować Polakom znacznie czystsze powietrze. Nowe, bezpieczniejsze dla zdrowia normy zbliżają wymogi unijne do rekomendacji Światowej Organizacji Zdrowia. To dobry dzień dla Polski – komentuje Polski Alarm Smogowy. Za zanieczyszczenie powietrza w Polsce odpowiadają przede wszystkim spaliny pochodzące z kotłów i pieców na paliwa stałe. To jednak nie wszystko. Winne są także emisje pochodzące z transportu drogowego. Za jaką część odpowiadają? Krakowski Alarm Smogowy i Zarząd Transportu Publicznego postanowili to sprawdzić, prowadząc badania rzeczywistej emisji spalin samochodowych metodą zdalnego pomiaru. Reklama Spis treści TogglePomiar emisji spalinDiesel i resztaAutobusy, busy i taksówkiSmog nadal zatruwa życie Pomiar emisji spalin Pod koniec listopada Krakowski Alarm Smogowy i Zarząd Transportu Publicznego rozpoczęły badania rzeczywistej emisji spalin samochodowych. Testy wykonywane były za pomocą metody zdalnego pomiaru. Jest to pierwszy w Polsce przykład wykorzystania tego sposobu. Wcześniej emisję spalin w ten sposób zmierzono np. w Londynie, Paryżu, Brukseli i Zurychu. Badania mogły zostać zrealizowane dzięki wsparciu unijnemu, w ramach projektu CARES (City Air Remote Emission Testing). Dane pokazują m.in. jakie samochody poruszają się po mieście: jakie jest ich wiek, skala emisji i wpływ na zanieczyszczenie środowiska. Z informacji można odczytać, które pojazdy emitują najwięcej zanieczyszczeń, np. tlenków azotu, pyłów, tlenku węgla czy dwutlenku węgla. SMS o smogu! Alert RCB będzie uruchamiany przy złej jakości powietrza Czy ten nowy dla Krakowa i Polski sposób kontroli emisji może przyczynić się do redukcji emisji z transportu? Zapytaliśmy o to eksperta z Airly. – Wiemy już, że samochody, które emitują największe ilości tlenków azotu oraz pyłów to stare diesle. Przeprowadzone badanie pozwoli określić, jak wiele takich wiekowych i wysokoemisyjnych aut porusza się po Krakowie i jaki jest ich rzeczywisty wpływ na to, czym oddychamy – mówi Marcin Gnat, PR & Communication Manager w Airly Testom zostało poddane ok. 100 tys. samochodów, a urządzenia pojawiły się w miejscach newralgicznych pod względem ruchu samochodowego. Uzyskane dane będzie można wykorzystać do opracowania nowej Strefy Czystego Transportu zgodnie z wymogami wojewódzkiego Programu Ochrony Powietrza. Jesteś tym, czym oddychasz. Akcja Polskiego Alarmu Smogowego uwidacznia przerażający problem Diesel i reszta Fatalny wpływ na jakość powietrza mają stare diesle. Badania przeprowadzone niedawno przez Krakowski Alarm Smogowy wskazują, że w 88 przebadanych punktach aż w 52 stężenie dwutlenku azotu było zbyt wysokie. To właśnie ruch samochodowy najbardziej dokłada się do wysokich stężeń NO2 z czego największy wpływ na zanieczyszczenia mają starsze diesle. – W przypadku PM10 wpływ emisji pochodzących z transportu na ogólną ilość tego zanieczyszczenia w kraju nie przekracza 10%. Jeśli chodzi natomiast o NOx a więc mieszanki tlenków azotu, udział czynnika ruchu samochodowego jest na ogół czterokrotnie większy – dodaje Marcin Gnat. Gigantyczna wieża antysmogowa powstaje w Indiach Autobusy, busy i taksówki Badania emisji spalin pozwolą porównać też emisje z busów, autobusów prywatnych przewoźników z miejskimi oraz taksówek. Dzięki danym uzyska się informacje, które grupy samochodów emitują najwięcej zanieczyszczeń i mają największy negatywny wpływ na jakość powietrza. – Następnym krokiem, jaki Kraków musi podjąć, jest ograniczenie ruchu tych samochodów, które emitują najwięcej zanieczyszczeń, szczególnie pyłów i tlenków azotu. Już niedługo miasta powinny otrzymać możliwość wyznaczania stref, do których nie będą miały wjazdu najbardziej trujące auta […] – mówi Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego. Smog nadal zatruwa życie W rankingach dotyczących jakości powietrza polskie miasta nie wypadają zbyt dobrze. Znacznie przekroczone normy powietrza, chociaż umożliwiają bezpłatną jazdę miejską komunikacją, to powodują wiele dolegliwości i chorób, w tym psychicznych. Na tle Europy wypadamy bardzo źle. – Wciąż długa droga przed nami, bo w przypadku cząsteczek stałych (PM1, PM2.5, PM10) wciąż obok Bułgarii, Serbii i Bośni i Hercegowiny jesteśmy jednym z najbardziej zanieczyszczonych krajów Europy – mówi Marcin Gnat z Airly i dodaje, że: – Bardzo często to małe miasteczka z całej Polski są zanieczyszczone bardziej niż tradycyjnie kojarzone ze smogiem w naszym kraju Kraków czy Katowice. Potwierdzają to statystyki Polskiego Alarmu Smogowego z 2020 roku: Jak najlepiej radzić sobie ze smogiem, co możemy robić jako jednostki, a jakie kroki leżą w rękach decydentów? – Jeśli chodzi o walkę ze smogiem, każde nasze działanie jest ważne. Rezygnacja ze starego diesla na rzecz mniej emisyjnej formy transportu, zaprzestanie palenia śmieci w domowym piecu to właściwe działania, jeśli mówimy o przyczynieniu się do czystszego powietrza na poziomie jednostki – mówi Marcin Gnat i dodaje: – Każde jednostkowe działanie ma znaczenie i stanowi dobry przykład, ale musimy mieć świadomość, że by naprawdę rozprawić się ze smogiem w Polsce, konieczne są zdecydowane kroki zarówno na szczeblu państwa jak również miast i samorządów. Bez tego, my i nasi bliscy, będziemy cierpieć z powodu trującego powietrza jeszcze przez wiele lat, a nawet dziesięcioleci. źródło: mat. prasowy, Airly Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.