Elektromobilność Rozwój infrastruktury ładowania w Polsce. Papierologia stoi na przeszkodzie 01 lutego 2021 Elektromobilność Rozwój infrastruktury ładowania w Polsce. Papierologia stoi na przeszkodzie 01 lutego 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Orlen zbuduje w Polsce 16 stacji ładowania wodorem. Dostał na to pieniądze z UE Realizowany przez ORLEN projekt Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland otrzymał bezzwrotne dofinansowanie z UE w wysokości 62 mln euro. Unijne wsparcie dotyczy budowy 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, rozmieszczonych w różnych regionach Polski. Pieniądze zostaną też wydane na budowę instalacji produkcji zielonego odnawialnego wodoru, w oparciu o elektrolizę wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii. Elektromobilność Miał być samochód, będą elektryczne hulajnogi? Co dalej z projektem Izera Zdaniem Borysa Budki, ministra aktywów państwowych, inwestycja w Jaworznie powinna być kontynuowana. W jakiej formie? O tym zadecyduje audyt wewnętrzny spółki odpowiedzialnej za projekt. Dużo również zależy od rozwiązania kwestii wypłaty środków z KPO – z jednej strony rząd Tuska zamierza inwestować w elektromobilność (niekoniecznie w Izerę), z drugiej jest do tego zmuszony przez zapisy w planie KPO. Segment infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych coraz bardziej się rozwija. Świadczy o tym, chociażby raport “Polish EV Outlook”, który zakłada, że do 2025 roku w Polsce będzie dostępnych prawie 50 tys. punktów ładowania. Mając na celu wsparcie elektromobilności, administracja powinna ograniczyć formalności związane z budowaniem stacji do minimum. Jednak jak pokazują wyniki sondażu ORPA, wcale tak nie jest. Reklama Stacja na własnej działce czy na obcej? Jeżeli inwestor jest właścicielem działki, załatwi wszystkie procedury formalne w 6-8 tygodni. Wystarczy “tylko” pozyskać mapy i wpisy z rejestru gruntów, opracować Projekt Zagospodarowania Terenu (PZT) i uzgodnić go z inwestorem. Gorące nowości na rynku elektromobilności Jednak jeśli inwestor nie posiada na własność gruntu, na którym zamierza zainstalować stację, od zlecenia projektu do rozpoczęcia prac może minąć nawet 7 miesięcy. W takim przypadku konieczne będzie uzyskanie m.in. pozwolenia na badania archeologiczne, uzgodnień z gestorami sieci, uzgodnień w ramach ZUDP (Zespół Uzgadniania Dokumentacji Projektowej), pozwolenia wodno-prawnego, uzgodnień z właścicielami prywatnymi, uzgodnień z urzędami. Dodatkowo, jeżeli teren jest objęty ochroną konserwatorską, wymagane jest uzyskanie pozwolenia konserwatora zabytków. Gdzie leży problem? Sondaż przeprowadzony przez portal ORPA przedstawił główne bariery w sprawnym rozwoju infrastruktury. Są nimi brak znajomości wśród urzędników obowiązujących przepisów związanych z elektromobilnością, a także niejednorodność przepisów w poszczególnych miastach. Ankietowane firmy podkreślały, że podczas pandemii pojawił się kolejny problem – utrudniony kontakt z urzędnikami. Wnioski co prawda były składane do odpowiednich wydziałów, jednak dokumenty trafiały do konkretnych pracowników, którzy pracowali zdalnie i zazwyczaj nie posiadali służbowych telefonów komórkowych. Rozwiązaniem jest standaryzacja przepisów Jak twierdzą przedstawiciele firm projektowo-wykonawczych, szkolenia dla urzędników z zakresu obowiązujących przepisów powinny odbywać się cyklicznie. Ponadto konieczna jest ogólnopolska standaryzacja przepisów i norm w celu zminimalizowania indywidualnej interpretacji prawa. – Czasochłonność i uciążliwość procedury przyłączania do sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych jest przedmiotem prac w ramach projektu PSPA „Biała Księga Elektromobilności” – powiedziała Joanna Makola z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, i dodała:- Na tym pierwszym etapie skupiliśmy się na kwestiach związanych z wydawaniem warunków przyłączenia przez operatorów systemów dystrybucyjnych (OSD), postulując przede wszystkim – choć nie tylko – skrócenie terminów w tym zakresie. Bariery biurokratyczne, z jakimi mają do czynienia firmy projektowo-wykonawcze pokazują skalę i wielowymiarowość zjawiska. Na kolejnych etapach projektu „Biała Księga” oraz w naszej działalności szkoleniowej jako Stowarzyszenia będziemy się starali te kwestie zaadresować. Źródło: orpa.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.