Wiadomości OZE Trujące porty Europy 02 lutego 2022 Wiadomości OZE Trujące porty Europy 02 lutego 2022 Przeczytaj także Ekologia Gdzie pływa najwięcej śmieci? Oto najbardziej zanieczyszczone wody świata Eksperci z Międzynarodowego Instytutu Stosowanej Analizy Systemów (IIASA) postanowili sprawdzić, które lądowe zbiorniki i cieki wodne są najbardziej zanieczyszczone odpadami pochodzenia ludzkiego. Wyniki badania nie tylko wskazały obszary z największym poziomem śmieci w wodzie, ale także ujawniły problemy w dotychczas stosowanych rozwiązaniach. OZE Przymusowe wyłączenia instalacji OZE – jak szkodzą transformacji energetycznej? [RAPORT] Dramatyczne nasilanie zjawiska wyłączeń instalacji fotowoltaicznych może stanowić zagrożenie zarówno dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, jak i stabilności inwestycji w OZE. Jak zauważa w swoim najnowszym raporcie Polskie Stowarzyszenie Fotowoltaiki, zjawisko to dotyczy nie tylko nowych, ale również działających już inwestycji. Europejskie porty powinny zdecydowanie zmniejszyć swój ślad węglowy. Tylko jeden przemysłowy obszar jest odpowiedzialny nawet za kilkanaście milionów ton emisji CO2 każdego roku. Który europejski port najbardziej zanieczyszcza środowisko i jakie są sposoby na zmniejszenie emisji? Reklama Holandia i Belgia na szczycie listy Na szycie szczycie rankingu najbardziej emisyjnych portów znalazł się Rotterdam. Szacuje się, że holenderski port emituje blisko 14 mln ton dwutlenku węgla rocznie. Ilość tych emisji odpowiada zanieczyszczeniom emitowanym przez jednego z większych trucicieli Europy, jakim jet niemiecka elektrownia węglowa Weisweiler. W badaniu przeprowadzonym i opublikowanym przez Transport & Environment znalazły się także inne europejskie porty, które górują w tym niechlubnym rankingu. Na drugim i trzecim miejscu uplasował się port w Antwerpii (Belgia) i Hamburgu. Aż trzy z 10 najbardziej emisyjnych portów znajduje się w Hiszpanii. W rankingu znalazł się też grecki port w Piraeus oraz francuski mieszczący się w Marsylii. Badanie analizuje emisje dwutlenku węgla pochodzące ze statków i tankowców wpływających i wypływających do portów, czyli z całego łańcucha dostaw. Wliczają się w to również emisje z prac w portach – załadunek, rozładunek i tankowanie. Przemysł żeglugowy jest szybko rozwijającym się sektorem, czy również w kierunku znacznego obniżenia emisji? Skąd ta emisja? Zeszły rok był rekordowy dla branży morskiego transportu. Rozwój sprzedaży e-commerce napędza międzynarodowe rynki. Transport & Environment (T&E) wzywa wszystkie europejskie porty do podjęcia wzmożonych wysiłków na rzecz zmniejszenia wpływu tej branży na klimat. Największy port węglowy na świecie w 100% zasilany OZE Ożywienie handlu w 2021 roku spowodowało gwałtowny wzrost cen transportu kontenerowego. Ale i w ciągu ostatnich kilku lat zauważalnie wzrosła cena wolumenów ładunków. To nie wszystko. Szacuje się, że dochody z transportu droga morską z 2021 roku będą rekordowo wysokie i dorównają przychodom takich firm jak Apple i Facebook. – Porty mają wpływ na klimat i jest on ogromny. Jednak, zamiast popierać propozycje dekarbonizacji żeglugi, takie jak kompleksowa elektryfikacja portów i mandaty na ekologiczne paliwa, porty po prostu nie robią wystarczająco dużo, aby oczyścić swój sektor – mówi Jacob Armstrong, dyr. ds. zrównoważonego rozwoju żeglugi w T&E. Sposób na czysty transport morski Specjalista dodał, że porty będą mieć bezpośredni wpływ na zatrzymanie zmian klimatu. Potrzebne jest więc wdrożenie elektrycznych, biogazowych i wodorowych tankowców oraz zapewnienie odpowiedniej infrastruktury do ich ładowania. Oprócz CO2 tradycyjne statki emitują znaczne ilości szkodliwych gazów, takich jak tlenek azotu i dwutlenek siarki. Największy statek transportowy z żaglami nowej generacji zredukuje emisje o 90% i pomoże wielorybom Komisja Europejska może pomóc portom dążyć w kierunku obniżeia emisji, przeznaczając dochody z systemu handlu emisjami dwutlenku węgla na czystą infrastrukturę paliwową w portach. Unijna ustawa o zielonej infrastrukturze (AFIR) jest obecnie przedmiotem dyskusji w Parlamencie Europejskim i Radzie Europejskiej, a ostateczny wynik poznamy w drugiej połowie 2022 roku. Zastanawiasz się teraz, skąd płynie Twoja paczka i jaki ma ślad węglowy? Czytaj też: Globalne marki takie jak Amazon, Disney, H&M Group, HP, Microsoft, Procter and Gamble, zobowiązały się do obniżenia emisji w łańcuchach dostaw. Czy współpraca z największą firmą, konstruującą kontenerowce im w tym pomoże? źródło: mat. prasowy, transportenvironment.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.