Wiadomości OZE Trujące porty Europy 02 lutego 2022 Wiadomości OZE Trujące porty Europy 02 lutego 2022 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Europejskie porty powinny zdecydowanie zmniejszyć swój ślad węglowy. Tylko jeden przemysłowy obszar jest odpowiedzialny nawet za kilkanaście milionów ton emisji CO2 każdego roku. Który europejski port najbardziej zanieczyszcza środowisko i jakie są sposoby na zmniejszenie emisji? Reklama Holandia i Belgia na szczycie listy Na szycie szczycie rankingu najbardziej emisyjnych portów znalazł się Rotterdam. Szacuje się, że holenderski port emituje blisko 14 mln ton dwutlenku węgla rocznie. Ilość tych emisji odpowiada zanieczyszczeniom emitowanym przez jednego z większych trucicieli Europy, jakim jet niemiecka elektrownia węglowa Weisweiler. W badaniu przeprowadzonym i opublikowanym przez Transport & Environment znalazły się także inne europejskie porty, które górują w tym niechlubnym rankingu. Na drugim i trzecim miejscu uplasował się port w Antwerpii (Belgia) i Hamburgu. Aż trzy z 10 najbardziej emisyjnych portów znajduje się w Hiszpanii. W rankingu znalazł się też grecki port w Piraeus oraz francuski mieszczący się w Marsylii. Badanie analizuje emisje dwutlenku węgla pochodzące ze statków i tankowców wpływających i wypływających do portów, czyli z całego łańcucha dostaw. Wliczają się w to również emisje z prac w portach – załadunek, rozładunek i tankowanie. Przemysł żeglugowy jest szybko rozwijającym się sektorem, czy również w kierunku znacznego obniżenia emisji? Skąd ta emisja? Zeszły rok był rekordowy dla branży morskiego transportu. Rozwój sprzedaży e-commerce napędza międzynarodowe rynki. Transport & Environment (T&E) wzywa wszystkie europejskie porty do podjęcia wzmożonych wysiłków na rzecz zmniejszenia wpływu tej branży na klimat. Największy port węglowy na świecie w 100% zasilany OZE Ożywienie handlu w 2021 roku spowodowało gwałtowny wzrost cen transportu kontenerowego. Ale i w ciągu ostatnich kilku lat zauważalnie wzrosła cena wolumenów ładunków. To nie wszystko. Szacuje się, że dochody z transportu droga morską z 2021 roku będą rekordowo wysokie i dorównają przychodom takich firm jak Apple i Facebook. – Porty mają wpływ na klimat i jest on ogromny. Jednak, zamiast popierać propozycje dekarbonizacji żeglugi, takie jak kompleksowa elektryfikacja portów i mandaty na ekologiczne paliwa, porty po prostu nie robią wystarczająco dużo, aby oczyścić swój sektor – mówi Jacob Armstrong, dyr. ds. zrównoważonego rozwoju żeglugi w T&E. Sposób na czysty transport morski Specjalista dodał, że porty będą mieć bezpośredni wpływ na zatrzymanie zmian klimatu. Potrzebne jest więc wdrożenie elektrycznych, biogazowych i wodorowych tankowców oraz zapewnienie odpowiedniej infrastruktury do ich ładowania. Oprócz CO2 tradycyjne statki emitują znaczne ilości szkodliwych gazów, takich jak tlenek azotu i dwutlenek siarki. Największy statek transportowy z żaglami nowej generacji zredukuje emisje o 90% i pomoże wielorybom Komisja Europejska może pomóc portom dążyć w kierunku obniżeia emisji, przeznaczając dochody z systemu handlu emisjami dwutlenku węgla na czystą infrastrukturę paliwową w portach. Unijna ustawa o zielonej infrastrukturze (AFIR) jest obecnie przedmiotem dyskusji w Parlamencie Europejskim i Radzie Europejskiej, a ostateczny wynik poznamy w drugiej połowie 2022 roku. Zastanawiasz się teraz, skąd płynie Twoja paczka i jaki ma ślad węglowy? Czytaj też: Globalne marki takie jak Amazon, Disney, H&M Group, HP, Microsoft, Procter and Gamble, zobowiązały się do obniżenia emisji w łańcuchach dostaw. Czy współpraca z największą firmą, konstruującą kontenerowce im w tym pomoże? źródło: mat. prasowy, transportenvironment.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.