1200x628 4
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Trujące porty Europy

port

Trujące porty Europy

Europejskie porty powinny zdecydowanie zmniejszyć swój ślad węglowy. Tylko jeden przemysłowy obszar jest odpowiedzialny nawet za kilkanaście milionów ton emisji CO2 każdego roku. Który europejski port najbardziej zanieczyszcza środowisko i jakie są sposoby na zmniejszenie emisji?

CFF OPP 450 250 1CFF baner poziom B3 CFA 8.02
Reklama

Holandia i Belgia na szczycie listy

Na szycie szczycie rankingu najbardziej emisyjnych portów znalazł się Rotterdam. Szacuje się, że holenderski port emituje blisko 14 mln ton dwutlenku węgla rocznie. Ilość tych emisji odpowiada zanieczyszczeniom emitowanym przez jednego z większych trucicieli Europy, jakim jet niemiecka elektrownia węglowa Weisweiler.

W badaniu przeprowadzonym i opublikowanym przez Transport & Environment znalazły się także inne europejskie porty, które górują w tym niechlubnym rankingu. 

Na drugim i trzecim miejscu uplasował się port w Antwerpii (Belgia) i Hamburgu. Aż trzy z 10 najbardziej emisyjnych portów znajduje się w Hiszpanii. W rankingu znalazł się też grecki port w Piraeus oraz francuski mieszczący się w Marsylii.

Badanie analizuje emisje dwutlenku węgla pochodzące ze statków i tankowców wpływających i wypływających do portów, czyli z całego łańcucha dostaw. Wliczają się w to również emisje z prac w portach – załadunek, rozładunek i tankowanie. Przemysł żeglugowy jest szybko rozwijającym się sektorem, czy również w kierunku znacznego obniżenia emisji?

Skąd ta emisja?

Zeszły rok był rekordowy dla branży morskiego transportu. Rozwój sprzedaży e-commerce napędza międzynarodowe rynki. Transport & Environment (T&E) wzywa wszystkie europejskie porty do podjęcia wzmożonych wysiłków na rzecz zmniejszenia wpływu tej branży na klimat.

Ożywienie handlu w 2021 roku spowodowało gwałtowny wzrost cen transportu kontenerowego. Ale i w ciągu ostatnich kilku lat zauważalnie wzrosła cena wolumenów ładunków. To nie wszystko. Szacuje się, że dochody z transportu droga morską z 2021 roku będą rekordowo wysokie i dorównają przychodom takich firm jak Apple i Facebook.

– Porty mają wpływ na klimat i jest on ogromny. Jednak, zamiast popierać propozycje dekarbonizacji żeglugi, takie jak kompleksowa elektryfikacja portów i mandaty na ekologiczne paliwa, porty po prostu nie robią wystarczająco dużo, aby oczyścić swój sektor – mówi Jacob Armstrong, dyr. ds. zrównoważonego rozwoju żeglugi w T&E.

Sposób na czysty transport morski

Specjalista dodał, że porty będą mieć bezpośredni wpływ na zatrzymanie zmian klimatu. Potrzebne jest więc wdrożenie elektrycznych, biogazowych i wodorowych tankowców oraz zapewnienie odpowiedniej infrastruktury do ich ładowania.

Oprócz CO2 tradycyjne statki emitują znaczne ilości szkodliwych gazów, takich jak tlenek azotu i dwutlenek siarki. 

Komisja Europejska może pomóc portom dążyć w kierunku obniżeia emisji, przeznaczając dochody z systemu handlu emisjami dwutlenku węgla na czystą infrastrukturę paliwową w portach. 

Unijna ustawa o zielonej infrastrukturze (AFIR) jest obecnie przedmiotem dyskusji w Parlamencie Europejskim i Radzie Europejskiej, a ostateczny wynik poznamy w drugiej połowie 2022 roku. 

Zastanawiasz się teraz, skąd płynie Twoja paczka i jaki ma ślad węglowy? 

źródło: mat. prasowy, transportenvironment.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.