Na wodór Wodór i autonomiczne pociągi na polskiej kolei 03 czerwca 2021 Na wodór Wodór i autonomiczne pociągi na polskiej kolei 03 czerwca 2021 Przeczytaj także Na wodór Energia nie zginie z baterią w płynie. Nowy pomysł naukowców ze Stanforda Magazynowanie energii staje się coraz poważniejszym wyzwaniem w światowej energetyce. Być może dobrym rozwiązaniem na jej przechowywanie będzie system ciekłych organicznych nośników wodoru (LOHC). Dzięki ostatniemu odkryciu naukowców z Uniwersytetu Stanforda, przechowywanie energii za pomocą tej technologii może być jeszcze łatwiejsze. Klucz tkwi w tym, że LOHC są… płynne, dzięki czemu m. in. łatwiej je przechowywać i transportować. Na wodór Stacja wodorowa w Poznaniu otwarta. To trzeci taki obiekt w Polsce Orlen uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną, całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe, a także autobusy. Poznańska stacja jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF oraz krajowych z programu „Zielony transport publiczny”. Stacja zasilać będzie flotę 25 autobusów należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu. Skład zasilany wodorem, autonomiczna lokomotywa i inne ekologiczne rozwiązania powoli docierają na polską kolej. Czy zrównoważona kolej pozwoli zmniejszyć negatywny ślad środowiskowy? Reklama Kiedy wodorowe pociągi wjadą na polskie tory? Latem zostanie uruchomiona lokomotywa napędzana wodorem. Bydgoska firma Pesa ma świadomość, że wodór jest świetnym i ekologicznym rozwiązaniem dla transportu, ale równolegle jest wymagającym paliwem. Powszechnie dostępny gaz jest czysty, ma znakomite parametry fizyczne i chemiczne, ale może być też niebezpieczny ze względność na swoją łatwopalność. W czerwcu ma też odbyć się prezentacja wodorowego zespołu trakcyjnego Coradia iLint. Premiera będzie mieć miejsce na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. Nowością w kraju mają być też pociągi bateryjne. Lokomotywy Traxx z funkcją „ostatniej mili” mają sprawdzić się z kolei w przypadku niezelektryfikowanych bocznic kolejowych, np. w portach i terminalach. Pesa Bydgoszcz produkuje lokomotywę na wodór Efektywna gospodarka energią Dyrektor polskiego oddziału Alstomu podaje, że rozwiązanie ERTMS pozwala na efektywne wykorzystanie energii, dzięki możliwości sterowania krzywą hamowania. Następnym krokiem jest rezygnacja z urządzeń przytorowych. Rozwiązaniem przyszłości ma być również kolej jednoszynowa – monorail, cicha i ekologiczna kolej miejska. Autobusy wodorowe w Polsce Autonomiczna kolej odpowiedzią na brak maszynistów Autonomiczne pojazdy kojarzą się głównie z branżą motoryzacyjną, a także z transportem wodnym. Pisaliśmy niedawno o przełomowym projekcie grupy studentów AGH Solar Boats, którzy stworzyli autonomiczną łódź, przeznaczoną do pomiarów środowiskowych. Obecnie coraz większym zainteresowaniem cieszą się bardziej ekologiczne i zrównoważone rozwiązania w branży kolejowej. Wśród nich jest koncepcja autonomicznej lokomotywy, która została już przetestowana w Europie. Koncern Alstom, mający swoją siedzibę także w Polsce, przejechał założoną trasę. Pociąg autonomiczny niedługo wjedzie na francuskie tory. Sławomir Nalewajka, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce mówi, że autonomiczna kolej jest łatwiejsza do wprowadzenia w transporcie szynowym niż samochodowym. Dodatkowo, pojazdy, które same się prowadzą, mogłyby wypełnić lukę związaną z brakiem chętnych na objęcie stanowiska maszynisty. Koncepcję i potencjał autonomicznej kolei rozważa też Polska Akademia Nauk. Samoprowadząca się lokomotywa miałyby przyczynić się do zoptymalizowania zużycia energii, obniżyłyby się koszty, a zwiększyłby się potencjał ekologiczny kolei – podaje Rynek kolejowy. Kolej wjeżdża na ekologiczne tory źródło: rynek-kolejowy.pl, PAP, pesa.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.