Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Wychwytywanie CO₂ z kominów statków. Przełom w dekarbonizacji żeglugi

Wychwytywanie CO₂ z kominów statków. Przełom w dekarbonizacji żeglugi

Nowy projekt brytyjskich badaczy wychwytuje dwutlenek węgla i szkodliwe związki siarki ze spalin statków, przekształcając je w naturalny wapień. To nie tylko niespotykany dotąd sposób na ograniczenie szkodliwych emisji, ale i potencjalne źródło taniego surowca. 

925x200 1
Reklama

Emisja i zanieczyszczenie z transportu morskiego

Transport morski odpowiada za większy udział w globalnej emisji CO₂ niż lotnictwo. W dowolnym momencie ponad 50 000 statków towarowych znajduje się na morzu, wytwarzając 3% globalnej emisji gazów cieplarnianych. Spaliny wydobywające się ze statków zawierają szkodliwe substancje, takie jak tlenki azotu, siarki, pyły zawieszone oraz cząstki stałe. Na skutek transportu wód balastowych zanieczyszczenia mogą przenosić się na inne ekosystemy morskie i zagrażać bioróżnorodności.

Londyński startup Seabound, finansowany z rządowych środków Wielkiej Brytanii podjął współpracę z światową firmą żeglugową Lomar. Celem było zainstalowania sprzętu do wychwytywania dwutlenku węgla na jednym ze starszych i najbardziej zanieczyszczających środowisko statków.

Przemiana spalin w skałki wapienne

System Seabound polega na przymocowaniu specjalnego urządzenia do wydechu statku, który ma wychwytywać dwutlenek węgla i emisję siarki podczas spalania oleju napędowego. Gazy spalinowe przepuszczane są przez warstwę tlenku wapnia (wapna palonego), który w reakcji z CO₂ tworzy węglan wapnia – czyli wapień. Dwutlenek węgla reaguje z tlenkiem wapnia, tworząc węglan wapnia, czyli wapień. Ten stabilny związek chemiczny skutecznie wiąże CO₂ i umożliwia jego bezpieczne magazynowanie.Oznacza to, że dzięki nowemu systemowi możemy wychwytywać szkodliwe gazy wydobywające się z kominów statków i przechowywać je w postaci taniego surowca.

Chociaż wapień pozyskiwany w ten sposób nie będzie miał jakości przemysłowej czy spożywczej, może stać się tanim surowcem, np. dla budownictwa. Stanowi potencjalne źródło dochodu, które częściowo zrekompensuje koszty instalacji systemu.

Zielona przyszłość transportu morskiego

Kilkumiesięczne testy przeprowadzone przez zespół Seabound przyniosły obiecujące wyniki – szybkość wychwytywania emisji zwiększyła się. Osiągnięto 78% wychwytywania dwutlenku węgla oraz ponad 90% wychwytywania siarki. Twórcy startup’u zapewniają, że po ostatecznych poprawkach system będzie w stanie wychwytywać do 95% emisji w najbardziej efektownej formie. Żegluga morska to jeden z najtrudniejszych sektorów do dekarbonizacji – nie istnieją dla niej szybkie, masowe alternatywy. Dzięki rozwojowi nauki i inżynierii możemy postawić na kreatywne i skuteczne rozwiązania, przybliżające nas do osiągnięcia neutralności klimatycznej.

Zobacz też: Ranking czystości wody w kąpieliskach UE – gdzie warto pojechać na wakacje?

Źródła: New Atlas, The Guardian

Fot: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.