Ochrona środowiska Zanieczyszczone powietrze zabija rocznie pół miliona ludzi w UE 18 czerwca 2022 Ochrona środowiska Zanieczyszczone powietrze zabija rocznie pół miliona ludzi w UE 18 czerwca 2022 Przeczytaj także Smog Sprawdź przed urlopem: Strefy Czystego Transportu w Europie Od 1 lipca tego roku Warszawa wdroży strefę czystego transportu (inaczej niskiej emisyjności). W efekcie wszyscy kierowcy wjeżdżający do miasta będą musieli stosować się do nałożonych drogą uchwały ograniczeń. Przed wyjazdem na urlop sprawdź, w jakich europejskich miastach również znajdują się SCT. Ochrona środowiska PKE OM apeluje: Transport w UE emituje tyle, co Niemcy i Holandia razem wzięte. To musi się zmienić Emisje z transportu w UE już dziś wynoszą ponad 1000 Mt ekwiwalentu CO2 (CO2e), co odpowiada łącznym emisjom Niemiec i Holandii – alarmuje Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki. Organizacja alarmuje, że w 2030 roku cały sektor transportu będzie odpowiadał za prawie połowę emisji w Europie, chyba że zaostrzeniu ulegnie polityka redukcji emisji z transportu. Zanieczyszczone powietrze w UE przyczynia się do śmierci nawet 500 tys. osób rocznie – alarmuje Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego. Unia w ciągu najbliższej dekady chce tę liczbę zmniejszyć o połowę. Reklama Zanieczyszczone powietrze w Unii Europejskiej Parlament Europejski opublikował krótką analizę odnośnie zanieczyszczenia powietrza w miastach. – Zanieczyszczone powietrze oczywiście nadal stanowi bardzo poważny problem – w UE przyczynia się ono do śmierci nawet 500 tys. osób rocznie. Źródła zanieczyszczeń są bardzo różnorodne: transport, ogrzewanie (zwłaszcza węglowe i olejowe) produkcja energii, przemysł i rolnictwo – zaznaczono w analizie. Zanieczyszczenia łatwo rozprzestrzeniają się ponad granicami, co oznacza, że państwa działające w pojedynkę są bezsilne. – Do dalszej poprawy jakości powietrza niezbędne są wspólne działania pod egidą UE, która wyznaczyła sobie cel zmniejszenia o połowę liczby śmiertelnych ofiar zanieczyszczenia powietrza do roku 2030 – dodano. Jak podkreślono w analizie, w ostatnich latach mamy do czynienia ze znaczącą poprawą. Znacząca poprawa Eksperci przypomnieli, że w 1952 roku Londyn doświadczył największej katastrofy ekologicznej w swojej historii. Przez wiele dni miasto spowijała gruba warstwa niebezpiecznego smogu, która ograniczała widoczność do zaledwie kilku metrów. W wyniku niewydolności oddechowej zginęły wtedy tysiące ludzi. W tamtych czasach zjawisko „mgły gęstej jak zupa z groszku” było powszechne w europejskich miastach. Zanieczyszczenie powietrza zwiększa ryzyko ciężkich chorób psychicznych – szokujące wyniki badań z Londynu – Jeszcze groźniejsze od „wielkiego smogu” były zanieczyszczenia niewidoczne. W latach 70. XX w. samochody pompowały do atmosfery 200 tys. ton toksycznego ołowiu rocznie, tak że stężenie tego pierwiastka w organizmach mieszkańców miast było 600 razy większe niż w okresie przedprzemysłowym – wskazano w analizie. Eksperci zauważyli, że od tego czasu jakość powietrza uległa zdecydowanej poprawie, mimo że liczba aut (które stanowią jedną z głównych przyczyn zanieczyszczenia miejskiego powietrza) jest największa w historii.Ich zdaniem, dużą zasługę ma w tym UE, która wprowadziła surowsze normy dla różnych substancji zanieczyszczających, w tym tlenków azotu i dwutlenku siarki. Zwrócili uwagę, że np. dozwolona ilość pyłu zawieszonego (pyłu drobnego), którą mogą wydzielać nowe samochody z silnikiem Diesla, jest trzydzieści razy mniejsza niż 16 lat temu. Trujące diesle gorsze od silników spalinowych. Tylko w 2021 roku wjechało ich do Polski ponad 420 tysięcy źródło: pap-mediaroom.pl, zdj. główne – Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.