Wiadomości OZE 30 ekologicznych autobusów już niebawem wyjedzie na ulice Krakowa 18 stycznia 2018 Wiadomości OZE 30 ekologicznych autobusów już niebawem wyjedzie na ulice Krakowa 18 stycznia 2018 Przeczytaj także Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Prawa zwierząt Mur na granicy polsko-białoruskiej blokuje migrację rysi. Czy grozi im wymarcie? Gdy w 2022 roku na polsko-białoruskiej granicy budowano 186 kilometrowy mur, ekolodzy alarmowali o skutkach dla ekosystemów, a w szczególności dla szczególnie cennego obszaru Puszczy Białowieskiej. Politycy, mimo świadomości konsekwencji, podjęli decyzję w oparciu o interes narodowy, ignorując środowiskowy. Po kilku latach od ,,uszczelnienia granicy” wiemy już, jakie są konsekwencje muru dla populacji rysia. Kraków jest jednym z polskich miast, które zdecydowanie przoduje w rozwiązaniach z zakresu zrównoważonego transportu miejskiego. Po ulicach stolicy województwa małopolskiego porusza się już wiele ekologicznych pojazdów, w tym m.in. autobusy firmy Solaris, elektryczne skutery, a także ekologiczne samochody przeznaczone do carsharingu. Pojazdami cechującymi się niską emisją poruszają się także pracownicy krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA – inspektorzy nadzoru ruchu drogowego otrzymali bowiem niedawno służbowe radiowozy o napędzie hybrydowym. Największe zmiany zachodzą jednak w komunikacji miejskiej, której flotę sukcesywnie zasilają kolejne pojazdy niskoemisyjne. Tylko w 2017 roku krakowskie MPK wzbogaciło się m.in. o 77 autobusów marki Solaris, spełniających standardy emisji Euro6, a także 20 nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric; podpisano także umowę na zakup następnych ekologicznych autobusów. Reklama Już niebawem na ulicach Krakowa pojawią się kolejne pojazdy tego typu. Miasto wyłoniło już bowiem dostawców, którzy zostali zobowiązani do dostarczenia 30. nowych autobusów, które będą miały 12 metrów długości, a ich silniki będą musiały spełniać normy emisji spalin Euro6. Pojazdy te dostarczy konsorcjum firm PeKaO Leasing oraz EvoBus Polska Sp. z o.o. Po podpisaniu stosownej umowy konsorcjum będzie miało 7 miesięcy, by wywiązać się z obietnicy dostarczenia miastu zakupionych pojazdów; będą to pojazdy marki Mercedes-Benz Citaro. Na powyższy zakup miasto wyda ponad 41 mln 352 tys. złotych. Nowe autobusy będą niskopodłogowe, zostaną wyposażone m.in. w automaty biletowe i klimatyzację, a także przeznaczone do ładowania smartfonów porty USB oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Inwestycja w tego typu ekologiczne środki transportu stanowi kolejny krok w stronę całkowitego wycofania z krakowskiej komunikacji miejskiej tych pojazdów, które nie spełniają nawet norm emisji spalin Euro5. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.