Jak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), eksport polskich autobusów elektrycznych na rynki Unii Europejskiej znacznie wzrósł. Z danych wynika, że prawie co drugi elektrobus kupowany w 2020 roku w UE był produkowany w Polsce.
Wzrost eksportu od 2017 roku
Udział Polski w eksporcie autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej w 2017 roku wynosił 10%. Z kolei w pierwszych dziesięciu miesiącach 2020 roku stanowił 46%. Obecnie Polska jest liderem w eksporcie tych pojazdów w UE. Zaraz za nią plasuje się Belgia (36%), a na trzecim miejscu znalazły się Czechy (7%).
Najwięcej autobusów trafiło do Niemiec
Udział w wyniku Polski miało trzech producentów:
Spośród powyższej trójki najwięcej zamówień zrealizował Solaris. Do połowy listopada wyprodukował i sprzedał ponad 1000 autobusów elektrycznych.
Jak wynika z danych GUS, łączna wartość autobusów elektrycznych eksportowanych z Polski do innych państw UE wyniosła 213,4 mln euro. W porównaniu z poprzednim rokiem jest to wzrost o 50,7%. Najwięcej pojazdów z Polski trafiło do Niemiec (36,9%) i Włoch (35,2%).
Prognozy dla elektrobusów
Nisko- i zeroemisyjne autobusy będą jeszcze bardziej zyskiwać na znaczeniu. Polski Instytut Ekonomiczny podkreśla, że w ramach realizowania postanowień porozumienia paryskiego, UE będzie kłaść nacisk na elektryfikację transportu.
Z kolei BloombergNEF prognozuje, że do 2025 roku udział elektrobusów w światowej flocie autobusów miejskich wyniesie 47%. Rosnąć będzie również zainteresowanie transportem wodorowym.
Źródło: cire.pl
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.