Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Czym posypać śliską jezdnię i oblodzony chodnik, żeby było bezpiecznie?

Czym posypać śliską jezdnię i oblodzony chodnik, żeby było bezpiecznie?

Intensywne opady śniegu i niskie temperatury sprawiły, że w wielu miejscach w Polsce panują trudne warunki na drogach. Oblodzone chodniki i ulice pokrywa warstwa śniegu, a w takiej sytuacji o wypadek nietrudno. Jak zatem radzą sobie drogowcy i miasta? Czym posypać śliską jezdnię? Sprawdzamy różne sposoby.

Reklama

Czym posypać śliską jezdnię – poznaj sposoby

Sól drogowa

Sól drogowa to niemal czysty chlorek sodu (NaCl). Roztwór wody z solą jest często stosowanym zabiegiem w zimie. Miks ma bowiem niższą temperaturę zamarzania niż woda, a to z kolei powoduje, że śnieg topi się nawet w temperaturze poniżej zera. Jednak sól drogowa nie jest dobra dla środowiska naturalnego. Może powodować suszę fizjologiczną i negatywnie wpływa na roślinność wokół. Dodatkowo sól, którą zlizują zwierzęta, może stanowić niebezpieczeństwo dla ich zdrowia. Zniszczone buty czy trwały ślad na karoserii (przyspieszona korozja) to także wynik używania soli.

Pomimo tych wad sól ma wiele innych właściwości, które czynią ją chętnie wykorzystywaną podczas sprzątania i innych czynności. Chlorek sodu jest tani, wydajny, skuteczny. Nie należy jednak mylić soli drogowej z solą spożywczą.

Zeolitekologiczny zamienniki soli drogowej

Czym zastąpić sól drogową? Alternatywnymi rozwiązaniami są np.: zamiennik soli drogowej na bazie zeolitu. Zeolit to minerał, który absorbuje wilgoć, wchłania wodę i zapobiega jej ponownemu zamarzaniu. Zeolit neutralizuje sól rozpuszczoną w wodzie, nie degraduje roślin, trawników i środowiska.

Sorgo

Istnieją też środki wywodzące się z zasobów odnawialnych, to np. sole kwasu lewulinowego. Pochodzą z nasion sorgo, zboża, które ma swoje korzenie w Afryce. Są skuteczne do -12 stopni, szybko topią śnieg i lód.

Octan wapniowo-magnezowy

Na rynku dostępny jest też produkt o nazwie ICE & DUST-AWAY (octan wapniowo-magnezowy z dodatkiem mrówczanu potasu). Warto podkreślić, że jest to produkt z oznakowaniem ekologicznym służący do odmrażania i odladzania powierzchni. Istnieje też wiele innych produktów, w których producenci zamiast chlorków stosują octany.

Chlorek magnezu i wapnia

Skuteczny w odmrażaniu nawierzchni jest też chlorek wapnia i chlorek magnezu. Oba chlorki są bardzo skuteczne, ale droższe niż sól. Dlatego miasta wybierają tanią sól, czyli chlorek sodu i używają jedynie małych ilości chlorku magnezu i wapnia. W Polsce istnieje opatentowany preparat na bazie chlorku magnezu – Lodołamacz.

Jakie są inne metody odmrażania nawierzchni?

Piasek i żwir

Piasek jest jednym z najczęściej wybieranych i uniwersalnych surowców do ochrony przed poślizgiem. Nie ma on negatywnego wpływu na glebę, rośliny i zwierzęta – o ile nie jest wymieszany z innymi, nieekologicznymi składnikami. Piasek sprawia, że powierzchnia staje się dużo mniej śliska. Coraz bardziej popularny jest również mikrogres. Ma ostrą strukturę, dlatego zapewnia większą przyczepność opon do drogi. Dodatkowo po zimie można go zamieść, przechowywać i wykorzystać w przyszłym sezonie. Takie działanie wpisuje się więc w nurt GOZ.

Popiół

Choć w niektórych miastach obowiązuje zakaz palenia drewnem, a szczególnie węglem, popiół stanowi organiczny i skuteczny środek antypoślizgowy. Popiół z kominka nie jest szkodliwy dla gleby i roślin, a wręcz pomoże odkwasić podłoże. Popiół ma wiele właściwości, pozwala np. doczyścić przypalone garnki, jednak ze względu na swoją barwę i strukturę brudzi i jest trudny do usunięcia. Przyczepia się też do obuwia. Popiół jest często widywany na wiejskich i okołogórskich drogach.

Fusy z kawy

W zeszłym roku zawrzało z powodu pomysłu lwowskich służb, które postanowiły wykorzystać fusy z kawy na oblodzone powierzchnie. Jednak fusy nie mają dobroczynnego wpływu na florę gleby. Według ekspertów stosowanie fusów z kawy ogranicza wzrost roślin, nie mają też dobrego wpływu na mikroflorę gleby. Fusy mogą zaburzyć działanie całego ekosystemu, szczególnie jeśli spłyną do wodociągów, mogą dodatkowo obniżyć efektywność pracy instalacji oczyszczania ścieków. Według wielu ekspertów, zastosowanie fusów na dużą skalę mogłoby mieć negatywne skutki dla ekosystemów ze względu na właściwości kofeiny. Jednak, jak podkreślają redaktorzy portalu eko-logicznie, to znaczna ilość wysypanych fusów może mieć niebezpieczne, choć mało widoczne skutki.

Znamy inny sposób na wykorzystanie fusów z kawy. Przeczytaj, jak polska firma tworzy brykiety z kawowych odpadów, żeby ograniczyć zanieczyszczenie środowiska.

Czym posypują drogi w innych krajach świata?

W krajach nordyckich i skandynawskich, gdzie temperatura na minusie utrzymuje się często, trzeba szukać środków zapobiegawczych. Często śnieg odgarnia się lub ubija i posypuje żwirem. Szacuje się, że w Szwecji używa się ok. 2 razy mniejszą ilość soli drogowej niż w Polsce.

Podobnie jak w Polsce, także w Niemczech korzysta się z soli drogowej. Pomimo tego, że było tam cieplej niż u nas, a średnia temperatur pozwala oszczędzić ilość soli potrzebnej do odmrażania, teraz sytuacja może się zmienić. Pogłębiający się kryzys klimatyczny powoduje nasilenie zjawisk pogodowych.

Z kolei w Japonii korzysta się ze zraszaczy drogowych, które topią zalegający na jezdni lód. Zraszacze antyprzymrozkowe można stosować nie tylko na zamarzniętej jezdni, ale używa się ich do ochrony upraw przed mrozem.

Masz sprawdzony sposób na zimową ślizgawkę? Podziel się nim w komentarzu.

źródło: spidersweb.pl, biofriendlyplanet.com

fot. Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.