Wiadomości OZE Wielka Brytania w połowie drogi do osiągnięcia zerowej emisji 22 marca 2021 Wiadomości OZE Wielka Brytania w połowie drogi do osiągnięcia zerowej emisji 22 marca 2021 Przeczytaj także Energetyka Czy osłony energetyczne będą przedłużone w 2025 roku? Ministra klimatu i środowiska Paulina Henning-Kloska zapowiedziała przedłużenie wsparcia dla odbiorców energii elektrycznej. Co ważne, dopiero po przyjęciu budżetu państwa będzie można powiedzieć, jaką formę będzie mieć to wsparcie. Wiadomości OZE Wysokie emisje skutkują migracją klimatyczną. Co można z tym zrobić? Badania pokazują, że jeżeli do 2050 roku emisje nie zostaną obniżone, do 10 miast Globalnego Południa przybędzie 8 mln migrantów klimatycznych. Aby temu zapobiec, kluczowe jest osiągnięcie celów porozumienia paryskiego. Najnowsze dane pokazują, że Anglia jest w połowie drogi do osiągnięcia zerowej emisji do 2050 roku. Odnotowano rekordowe spadki emisji gazów cieplarnianych w 2020 roku – głównie z powodu ograniczenia przemieszczania się lądem, drogą morską i podróży samolotami. Reklama Czystszy 2020 Według analizy Carbon Brief, skupiającego się na lepszym i kompletnym rozumieniu zmian klimatycznych, emisje gazów cieplarnianych w Wielkiej Brytanii znacznie się obniżyły. W 2020 roku odnotowano spadek o 51% w porównaniu z wynikami z 1990 roku. Przeanalizowano też, że w samym 2020 roku emisja spadła o 11% – prawdopodobnie z powodu ograniczeń w ruchu i kryzysu gospodarki. Analitycy przewidują, że ten wynik może nie utrzymać się w najbliższych dwóch latach z powodu ożywienia gospodarczego. Carbon Brief podał, że obecne wyniki pokazują skalę trudności w przemianie gospodarki na niskoemisyjną. Postępy Anglii są motywowane również organizacją szczytu klimatycznego COP26. Emisje Statystyki mówią, że w 1990 roku brytyjska emisja gazów cieplarnianych wyniosła 794 milionów ton ekwiwalentu CO2. W tamtym czasie Anglia spalała głównie węgiel, aby pokryć zapotrzebowanie na energię. Około 2% miksu energetycznego stanowiła wodna energia odnawialna. Na zmianę liczby emisji trzeba było czekać aż 30 lat. A to połowa drogi w osiągnięciu pożądanej, zredukowanej liczby emisji do 2050 roku – czyli przez blisko kolejne 30 lat. W tym procesie uwzględnia się zmiany w transporcie lądowym, gospodarce i lotnictwie. Postęp Anglii w kierunku obniżenia emisji nie byłby taki znaczący, jeśli wzięłoby się pod uwagę wyniki emisji z transportów międzynarodowych, w tym importu. Firmy spedycyjne domagają się od UE rozwoju morskich paliw przyszłości Carbon Brief wymienił, co wpłynęło na spadek emisji w UK w latach 1990-2010. Była to stopniowa rezygnacja z węgla, kontrola emisji metanu, podtlenku azotu i innych substancji oraz redukcja tych związków z przemysłu. Zredukowano liczbę nieszczelnych instalacji, które prowadziły do zwiększonej emisji. Transport okazał się piętą achillesową Wielkiej Brytanii w kontekście liczby emisji. Zmiany na lepsze zaczęły następować dopiero około 2019 roku. Wcześniej transport Anglii odpowiadał za ponad jedną czwartą krajowej emisji. OZE W 2020 roku emisje z sektora energetycznego spadły, ponieważ kontynuowano odejście od węgla, a zaczęto z dużą intensywnością inwestować w odnawialne źródła energii. Zwiększyła się liczba “dni bez węgla” – do 180 w ciągu zeszłego roku. Dzięki energii z OZE w 2020 roku spadł też popyt na gaz i jego produkcja. W Anglii zwiększyła się liczba i wydajność instalacji farm wiatrowych, słonecznych i elektrowni bioenergetycznych. Wielka Brytania stawia też na biomasę pochodzącą ze ścieków, czy rozmaitych odpadów takich jak ścinki z tartaku lub odpady żywnościowe. źródło: bioenergy-news.com Szczyt UE: obecne zmiany w polityce klimatycznej a Porozumienie paryskie Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.