Na wodór Zielona komunikacja miejska w Polsce. Gdzie jeżdżą wodorowe i elektryczne autobusy? 27 stycznia 2022 Na wodór Zielona komunikacja miejska w Polsce. Gdzie jeżdżą wodorowe i elektryczne autobusy? 27 stycznia 2022 Przeczytaj także Na wodór NFOŚiGW dofinansuje zielone autobusy w Koninie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przekaże w formie dotacji i pożyczek ponad 40 mln zł dofinansowania na zakup 11 nowych autobusów dla Konina. Rozwój zeroemisyjnego transportu w polskich miastach jest współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Na wodór Rzeszów będzie mieć 20 wodorowych autobusów Rzeszów zainwestuje w autobusy zasilane wodorem, a dofinansuje je Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wymiana 20 wyeksploatowanych autobusów na nowoczesne autobusy wodorowe będzie kosztować niemal 98 mln złotych. Po Polsce jeździ coraz więcej zielonych autobusów. I nie chodzi tu o ich kolor. Niskoemisyjne pojazdy mają zmniejszyć skalę zanieczyszczeń powietrza. W których miastach jest najwięcej ekologicznych autobusów? Reklama Autobusy elektryczne i wodorowe w Polsce Autobusowa komunikacja miejska przechodzi transformację. Z ulic znikają pojazdy spalinowe, a w ich miejsce pojawiają się wodorowe i elektryczne. W zazielenianiu polskiej komunikacji miejskiej duże znaczenie odgrywa program wsparcia „Zielony Transport Publiczny”, który oferuje dofinansowanie do niskoemisyjnych autobusów. Z budżetu programu korzystają szczególnie mniejsze i średnie miasta, które wymagają poprawy komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej. W pierwszym naborze z dofinansowania skorzystało kilkadziesiąt miast. Wcześniej, dzięki wsparciu w ramach programów „Gepard” i „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”, samorządy zamówiły niemal 100 szkolnych autobusów elektrycznych. Wszystkie te programy dążą do zmniejszenia smogu i emisji gazów cieplarnianych na polskich drogach. W kilku polskich miastach od jakiegoś czasu kursują już elektryczne autobusy. Z dofinansowania „Zielony Transport Publiczny” skorzystało kilkadziesiąt miast. Najwięcej, bo aż 26 autobusów elektrycznych wjedzie do Chełma (woj. lubelskie), Grudziądza (17) i Włocławka – 11 autobusów elektrycznych wyposażonych w magazyny energii. Bolesławiec,ChełmChodzież,GdyniaGrudziądz,Mińsk Mazowiecki,Ostrowiec Świętokrzyski,Ostrów Wielkopolski,Piotrków Trybunalski,Radomsko,Siedlce,Słupsk,Stalowa Wola,Świdnica,Toruń,Wejherowo,Włocławek,Zakopane,Ząbkowice Śląskie. Wodór i autonomiczne pociągi na polskiej kolei Elektryczna flota Gdzie kursują już elektryczne autobusy? Przewożą pasażerów większych miast, m.in.: Krakowa, Łodzi, aglomeracji Śląskiej czy Warszawy. Wkrótce pojawią się też we Wrocławiu i w Trójmieście. Test autonomicznego autobusu ma za sobą Gdańsk. Testy elektrycznego minibusa w Gdańsku, fot. zyciepomorza.pl Jak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) prawie co drugi elektrobus kupowany w 2020 roku w UE był produkowany w Polsce. Głównymi producentami elektryków jest Volvo, MAN i Solaris, który zrealizował najwięcej zamówień. Ale rynek e-mobility rozwija się także u nas. Testy elektrycznego Irizara w Krakowie, fot. MPK Elektryczny autobus na stacji ładowania Warszawie, fot. ztm.waw.pl Wodorowe autobusy w Polsce Wodorowy autobus będzie kursował już tym roku po ulicach Konina. To MZK Konin będzie pierwszym przewoźnikiem w Polsce z takim pojazdem w swojej flocie. Przetarg wygrał Solaris Bus & Coach. Wodorowy autobus wjedzie w 2023 roku również na ulice Lublina. Chełm zakupił 26 autobusów napędzanych energią elektryczną wytworzoną z wodoru. Szykuje się rewolucja w komunikacji. Pierwsze miasto w Polsce z autobusem wodorowym Gdynia i Gdańsk wypróbowały trolejbusy na wodór Solaris Trollino 18 hydrogen w 2017 roku. Władze miast zauważyły potencjał paliwa wodorowego, które wg nich jest wyraźnie wydajniejsze i sprawia, że taki autobus ma większy zasięg niż pojazdy elektryczne. W celu promocji tego transportu, Gdynia podpisała list intencyjny z Lotosem na zakup autobusów. W ślady Trójmiasta w 2019 roku poszły inne miasta, takie jak Kraków czy Poznań, które wypróbowały wodorowe autobusy. W Poznaniu powstaje pierwsza stacja ładowania autobusów na wodór. Ponadto miasto przesłało wniosek o dofinansowanie kupna 84 autobusów wodorowych. W ramach programu „Zielony Transport Publiczny” realizowany jest też ten dedykowany napędowi wodorowemu „Hydrogen GZM”. Tylko 3 miasta złożyły wnioski o dofinansowanie pojazdów na wodór: Poznań, Włocławek i Chełm. O wodorowe trolejbusy stara się Trójmiasto. Chcesz wiedzieć więcej o autobusach wodorowych w Polsce? kliknij w poniższy artykuł. Autobusy wodorowe w Polsce Tankowanie wodorem trwa zaledwie kilka minut, a elektryczny pojazd wymaga nawet kilku godzin ładowania. Na razie to elektromobilność wygrywa w wyścigu o miano lidera niskoemisyjnej formy transportu, także ze względu na niższą cenę pojazdu. Jednak to wodór jest przyszłością biopaliw, ponieważ jest najczęściej występującym pierwiastkiem na Ziemi. Energia wyprodukowana z wodoru jest jedną z najczystszych metod wytwarzania energii. Najlepiej, jeżeli wodór jest pozyskiwany z OZE. źródło: wroclaw.pl. zyciepomorza.pl, kurierlubelski.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.