Świat Berlińska strefa wolna od samochodów ma być największa na świecie 26 stycznia 2022 Świat Berlińska strefa wolna od samochodów ma być największa na świecie 26 stycznia 2022 Przeczytaj także Świat Rosja nałożyła na Google karę 2,5 decyliona dolarów za bany na YouTube Rosyjskie państwowe kanały telewizyjne zażądały od Google wypłacenia 2 undecylionów rubli, co odpowiada kwocie 2,5 decyliona dol. w ramach rekompensaty za zablokowanie ich kont na YouTube. Profile te popierały inwazję na Ukrainę. Smog W których miastach Polski najgorzej się oddycha? GIOŚ publikuje roczny raport oceny jakości powietrza za 2023 rok Główny Inspektorat Ochrony Środowiska opublikował zbiorczy raport krajowy oceny jakości powietrza za rok 2023. W których miastach w Polsce sytuacja przedstawia się najgorzej? W stolicy Niemiec być może już niedługo powstanie największa na świecie strefa czystego transportu. Nie będą do niej miały wstępu samochody spalinowe, a tylko nieliczne pojazdy. To efekt starań grupy zaangażowanej w poprawę jakości życia w mieście. Reklama Spis treści ToggleWiększa niż ManhattanChcą mniej spalin, więcej dróg dla rowerówMiasto Europy aktywne i zieloneDługo wyczekiwane polskie Strefy Czystego Transportu Większa niż Manhattan Stolica Niemiec może wkrótce wprowadzić rewolucyjne prawo dotyczące stref czystego transportu. Strefa wolna od spalin i samochodów miałaby być większa niż cała wyspa Manhattan. Ma ona powierzchnię 58,8 km² i długość 21,6 km. Częściowy zakaz wjazdu dotyczyłby obszaru linii kolejowej S-Bahn, która kursuje wokół centrum. Tak, jak w innych europejskich miastach, np. w Londynie, strefy czystego powietrza nie zakazują całkowicie poruszania się samochodami jednak ograniczają ich ruch do minimum. Zakaz obowiązuje szczególnie kierowców prywatnych samochodów. Specjalne zezwolenia przyznaje się z kolei pojazdom uprzywilejowanym, śmieciarkom, taksówkom, pojazdom dostawczym oraz mieszkańcom o ograniczonej sprawności ruchowej. Chcą mniej spalin, więcej dróg dla rowerów Zarząd Berlina zareagował na szeroko prowadzoną kampanię grupy Volksentscheid Berlin Autofrei. Grupa od dawna stara się o utworzenie strefy czystego powietrza, do której wjeżdżać będą mogły głównie pojazdy uprzywilejowane czy dostawcze. Volksentscheid Berlin Autofrei rozpoczną też latem zbieranie podpisów pod petycją “Berlin wolny od samochodów”, ale jak mówią członkowie, w tej akcji nie chodzi o całkowitą rezygnację z samochodów, ale o zmniejszenie ich liczby i działania prośrodowiskowe na rzecz czystego powietrza. Rowerowa wizja Berlina według Volksentscheid Berlin Autofrei, fot. volksentscheid-berlin-autofrei.de Volksentscheid Berlin Autofrei powstało w 2019 roku. Członkowie zebrali 50 tys. podpisów pod swoim pomysłem utworzenia największej na świecie strefy czystego powietrza. Celem grupy jest ograniczenie ruchu samochodów po centrum do minimum na rzecz wspólnych przejazdów, jazdy na rowerze i komunikacji kolejowej. Jeśli Senat odrzuci zaproponowany projekt, grupa chce zebrać 175 tys. podpisów, co spowoduje ponowne rozpatrzenie sprawy. Kolejne odrzucenie propozycji oznacza, że trafi ona na referendum w 2023 roku. volksentscheid-berlin-autofrei.de Miasto Europy aktywne i zielone Przejazdy samochodem po centrum Berlina (w obrębie kursowania kolei) stanowią zaledwie 17% spośród wszystkich form komunikacji. Taką wartość podają sami włodarze miasta. Mimo tego w mieście parkingi są zapełnione. Berlin wprowadza obowiązek montażu fotowoltaiki W zeszłym roku plany rozbudowy infrastruktury rowerowej ogłosił także Paryż. Zaplanowano budowę dodatkowych 650 km ścieżek rowerowych. Z kolei w Mediolanie zamknięto dla samochodów 35 km odcinek drogi, aby zamienić go na trasy pieszo-rowerowe. Długo wyczekiwane polskie Strefy Czystego Transportu Na początku grudnia zeszłego roku polscy posłowie przyjęli nowelizację Ustawy o elektromobliności, w której znalazły się zapisy kluczowe dla zmniejszenia emisji spalin samochodowych w miastach. Dzięki temu od tego roku polskie miasta mogą ustanawiać na swoim terenie Strefy Czystego Transportu, czyli obszary, do których nie będą mogły wjeżdżać pojazdy o największej emisji spalin. Decyzję o utworzeniu Strefy pozostawiono samorządom, które określą, na jakim obszarze będą obowiązywać nowe regulacje i jakie pojazdy będą mogły wjechać do Strefy. 2021 w Polsce: dwa razy więcej zarejestrowanych aut elektrycznych, 25% więcej stacji ładowania – Cieszę się, że wkrótce zacznie obowiązywać nowe prawo, które pozwoli wreszcie samorządom walczyć z emisją zanieczyszczeń pochodzących z silników samochodowych. Tym samym dołączamy do pozostałych państw unijnych, w których od lat obowiązują podobne przepisy. – Dzięki nowym przepisom samorządowcy z Warszawy, Wrocławia, Katowic i Krakowa, czyli miast wymienionych przez Komisję Europejską jako najmocniej zanieczyszczone tlenkami, będą mogli podjąć działania naprawcze – komentuje Bartosz Piłat, ekspert Polskiego Alarmu Smogowego ds. transportu. Czytaj też: Czy Polsce dobrze jeździ się rowerem? źródło: volksentscheid-berlin-autofrei.de, epaper.berliner-zeitung.de Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.