Łódzka Manufaktura stawia na dachu 1219 paneli słonecznych, które zapewnią 45% energii dla galerii

Łódzka Manufaktura stawia na dachu 1219 paneli słonecznych, które zapewnią 45% energii dla galerii

Centrum handlowe Manufaktura w Łodzi zainwestowało 3 miliony złotych w 1219 paneli słonecznych, które dostarczą obiektowi prawie połowę energii. Farma fotowoltaiczna może przynieść galerii oszczędności rzędu blisko pół miliona złotych rocznie.

Manufaktura stawia na fotowoltaikę

Dynamiczne zmiany na rynku energetycznym to wyzwanie nie tylko na najbliższe miesiące, ale wręcz lata. Rosnące ceny energii, nowe regulacje prawne na rzecz ochrony środowiska, a do tego kryzys gospodarczy – wszystkie te czynniki powodują, że tzw. „zielona energia” zyskuje coraz więcej zwolenników, także wśród zarządców centrów handlowych.

Choć o kryzysie na rynku energii mówi się głośno dopiero od kilku miesięcy, uważni przedsiębiorcy już od dłuższego czasu prowadzą działania na rzecz zabezpieczenia swoich obiektów przed nieuchronnymi podwyżkami cen. 

Zarządzanie tak dużym obiektem to proces, w którym trzeba skupić się na długofalowych działaniach. Zawsze musimy starać się być o jeden krok do przodu, mając na uwadze bezpieczeństwo i komfort pracy naszych najemców. Pomysł inwestycji w fotowoltaikę zrodził się już 5 lat temu. Rynek energetyczny zmienia się bardzo dynamicznie i to na naszą niekorzyść, musimy więc być jak najlepiej przygotowani na trudne czasywyjaśnia Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury.

1219 paneli fotowoltaicznych zostanie zamontowanych na dachach szedowych budynku galerii handlowej. Tamtejsza południowa ekspozycja zapewnia najefektywniejsze korzystanie z promieni słonecznych. 

Energia ze słońca w czasie kryzysu

Przedstawiciele Manufaktury przyznają, że farma fotowoltaiczna to ogromna inwestycja, ale jej efekty będzie można szybko odczuć.

ev sustainability digital ad 300x250 921167513 PL final jun28 1
ev sustainability digital ad 750x200 949073423 PL PL Aug22 final 1

Pracująca farma będzie w stanie pokryć do 45% zapotrzebowania na energię części wspólnych budynku galerii handlowej. Pozyskana w ten sposób energia elektryczna będzie używana m.in. do zasilania systemu klimatyzacji i wentylacji, produkcji wody lodowej do klimatyzacji czy zasilania schodów, wind i chodników ruchomych. Dodatkowo, z instalacji fotowoltaicznej będą zasilane stacje ładowania samochodów elektrycznych. 

Manufaktura

To na pewno będzie miało pozytywny wpływ nie tylko na obniżenie energochłonności obiektu i kosztów ponoszonych na zakup energii elektrycznej, ale także będzie to nasz wkład w ochronę środowiska naturalnego i obniżenie konsumpcji energii elektrycznej produkowanej z paliw kopalnych mówi Dariusz Jańczyk, dyrektor techniczny Manufaktury.

Projekt farmy fotowoltaicznej to kolejny, a zarazem największy element wielowymiarowej strategii Manufaktury Dobrej Energii. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Manufaktury, „Centra handlowe ponownie w centrum uwagi klienta?” wynika, że prawie 20% Polaków uznaje ekologiczne rozwiązania za czynnik decydujący o ich wyborze centrum handlowego. Z kolei 57% respondentów deklaruje, że eko rozwiązania zachęcają ich do odwiedzin danego centrum. 

Te wyniki może nie są jeszcze imponujące, ale obserwujemy, że świadomość ekologiczna klientów dynamicznie rośnie. Z pewnością w kolejnych latach działania proekologiczne staną się koniecznością, także ze względu na presję społecznądodaje Sławomir Murawski.

Farma fotowoltaiczna na dachu Manufaktury może przynieść obiektowi oszczędności rzędu blisko pół miliona złotych rocznie. W dobie kryzysu energetycznego i rosnących cen energii, to szczególnie ważna inwestycja. 

Trwają jeszcze ostatnie prace projektowe i mamy nadzieję, że już w październiku będziemy mogli rozpocząć pierwsze prace instalacyjne na dachupotwierdziła dla portalu Świat OZE rzecznika łódzkiej Manufaktury.

Manufaktura to nie jedyny duży biznes, który stawia w ostatnim czasie na panele fotowoltaiczne.

Biznes stawia na energię ze słońca

W Polsce powstaje jeden z pierwszych w Unii Europejskiej zakładów recyklingu baterii do aut elektrycznych. Pożyczka w wysokości 52 mln euro przeznaczona na budowę placówki pokryje także koszt instalacji fotowoltaicznej, która zasili obiekt.

Kaufland zakończył właśnie wymianę oświetlenia na energooszczędne LEDy we wszystkich swoich sklepach na terenie Polski. Sieć w tym roku finansowym chce zrealizować także projekt instalacji paneli fotowoltaicznych w kolejnych obiektach. 


W fotowoltaikę zainwestowało także schronisko w Beskidzie Żywieckim. Tym samym PTTK „Rysianka” jest właścicielem najwyżej położonej w Polsce farmy fotowoltaicznej.

źródło i zdj. główne: Manufaktura Łódzka

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.