Wiadomości OZE Na rynku baterii trwa prawdziwa gorączka złota 05 czerwca 2018 Wiadomości OZE Na rynku baterii trwa prawdziwa gorączka złota 05 czerwca 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Już ponad 62 tysiące elektryków w Polsce. Jakie wyzwania stoją przed branżą elektromobilności? Według danych z końca marca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 629 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 5916 szt. (o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Depesze Nowe inwestycje w ultraszybkie stacje ładowania Fundusz Orlen VC zainwestował w Euroloop – producenta ultraszybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Ładowarki polskiego startupu, z których korzystają już kierowcy w 7 krajach Europy, są jednymi z najszybszych na rynku. Zapewniają dostęp do prądu stałego o mocy do 720 kW. Wiodąca firma doradcza Arthur D. Little z siedzibą w amerykańskim Bostonie przeanalizowała obecny rynek akumulatorów. Według raportu „Przyszłość baterii: zwycięzca dostaje wszystko?” rynek akumulatorów przeżywa obecnie prawdziwą gorączkę złota. Główną siłą napędową tego sektora technologicznego jest elektromobilność oraz odnawialne źródła energii. Reklama W ciągu ostatnich dwóch lat obecni i czołowi gracze branży zainwestowali ponad 13,7 miliardów dolarów w ten sektor. Gigant Tesla zainwestował około 5 miliardów – tak samo jak popularna firma Panasonic. Chiński CATL przeznaczył około 2,9 miliardów dolarów. Rynek baterii staje się coraz bardziej konkurencyjny. W jego obrębie działają: Panasonic Corporation, Hitachi Chemical, GS Yuasa International, Samsung SDI Co, LG Chem i BYD. Coraz więcej firm w sektorze energetyki, technologii czy transportu w budżetach planuje wydatki na inwestycje w technologię bateryjną. Do 2025 roku rynek akumulatorów będzie wart ponad 90 miliardów dolarów. Z racji tego, że zwiększa się zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne i systemy magazynowania energii wspomagające jej źródła, sektor ten czeka świetlana przyszłość rozwojowa. Według amerykańskich analityków przełom technologicznych dla nowej generacji akumulatorów litowo-jonowych nastąpi stosunkowo szybko. Obok rosnącego popytu i gotowości użytkowników do płacenia za wysoko rozwinięte systemy decydującym czynnikiem rozwoju rynku baterii jest stopniowo malejąca cena. „Uważamy, że cena akumulatorów dla podjazdów elektrycznych powinno spaść do 100 dolarów za 1 kWh, co spowoduje, że elektromobile będą konkurencyjne w porównaniu do samochodów z silnikami diesla. Obecnie najniższa cena mieści się w przedziale od 190 do 250 dolarów za kWh”, wyjaśnił Kurt Baes, partner firmy konsultingowej w dziale energetyki i produkcji. Podkreślił też, że w przypadku sieci elektroenergetycznych w regionach o wysokim udziale OZE w miksie energetycznym ceny akumulatorów powinny być niższe o co najmniej 50%. Podobną analizę w 2017 roku przeprowadziła amerykańska grupa badawcza Grand View Research z siedzibą w San Francisco. Według tych analityków sektor baterii litowo-jonowych do 2025 roku osiągnie wartość 93,1 miliardów dolarów. Oczekuje się, że system magazynowania energii będzie miał najszybszy wzrost w okresie objętym prognozą na poziomie 21% od 2017 do 2025 roku ze względu na zmiany w zakresie rozwoju energii wiatrowej i słonecznej w krajach, takich jak: Niemcy, Chiny czy USA. Region Azji i Pacyfiku był dominującym rynkiem dla baterii i stanowił około 48,3% udziału w 2016 roku. Przewiduje się, że ten obszar będzie wykazywał znaczny wzrost w związku z wdrażaniem polityki elektromobilnej rządów Indii i Chin. Ponadto oczekuje się, że obecność kluczowych firm energetycznych w Chinach, w tym: China Guangdong Nuclear Power Group, China National Nuclear Corporation, Shenergy Group i Shenhua Group, będzie napędzać rozwój branży. Źródło: Elektrovesti, Grand View Research, Arthur D. Little Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.