Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Smog sieje spustoszenie w naszych mózgach. Powoduje choroby neurologiczne i szkodzi zdrowiu dzieci

Smog sieje spustoszenie w naszych mózgach. Powoduje choroby neurologiczne i szkodzi zdrowiu dzieci

Choroby oskrzeli, płuc, nowotwory. Wpływ smogu na choroby układu oddechowego i sercowo-naczyniowego jest już poznany. Ale czy wiesz, jak smog wpływa na mózg? Badacze udowadniają, że zanieczyszczenia powietrza wpływają destrukcyjnie na nasze zdrowie i pogłębiają choroby neurologiczne.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

NeuroSmog: UJ stawia czoło smogowi

Projekt NeuroSmog został zainicjowany przez Uniwersytet Jagielloński. Ma na celu ustalenie związku pomiędzy zanieczyszczeniami powietrza a zmianami w dziecięcym mózgu i zaburzeniami zachowania. Program analizuje zmiany u dzieci w wieku szkolnym. 

Zobacz, co o mózgu mają do powiedzenia najbardziej zainteresowani, czyli dzieci: 

Zanieczyszczenie powietrza jest bezpośrednią przyczyną szerokiej gamy chorób, od uszkodzeń w mózgu, przez choroby psychiczne, układu oddechowego, po przedwczesną śmierć. Taki przypadek odnotowano np. w UK.

10-letnia Ella Adoo-Kissi-Debrah zmarła w 2013 roku. Brytyjski sąd wydał właśnie orzeczenie, z którego dowiadujemy się, że dziewczynka zmarła z powodu ostrej niewydolności oddechowej, zaawansowanej astmy i narażenia na zanieczyszczenie powietrza, których głównym źródłem była emisja CO2. 

Czy smog wpływa na koncentrację u dzieci?

Kadra UJ postanowiła przyjrzeć się, jak zanieczyszczenia oddziałują na dziecięce zdolności poznawcze, koncentrację, nadmierną impulsywność i nadpobudliwość, a nawet zespół nadpobudliwości psychoruchowej zwany potocznie ADHD. Badaniom zostanie poddana grupa dzieci z 19 miast południowej Polski. W każdym mieście skala zanieczyszczeń powietrza jest inna.  

Program NeuroSmog chce zmierzyć wpływ smogu i złej jakości powietrza na mózg dzieci. W projekcie biorą udział specjaliści z różnych dziedzin: psychologii, neurobiologii, epidemiologii i modelowania zanieczyszczeń powietrza. Interdyscyplinarna kadra przeanalizuje wpływ smogu na wiele różnych aspektów zdrowia i życia.

– Naszą grupą badanych są rekrutowani w Badamy zarówno dzieci z diagnozą ADHD jak i dzieci dobierane losowo. Specjalnie wyszkoleni psychologowie najpierw poddadzą dzieci kompleksowej ewaluacji psychologicznej, by uzyskać dane na temat funkcjonowania intelektualnego, społecznego i emocjonalnego. Następnie, dzieci zostaną zaproszone na badanie rezonansem magnetycznym, które pozwoli zmierzyć budowę i funkcjonowanie ich mózgów czytamy na stronie dedykowanej programowi Neurosmog.

Smog i Alzheimer

Negatywne skutki oddziaływania fatalnej jakości powietrza potwierdzają też badacze  z brytyjskiego Lancaster University. Smog uszkadza mózg dzieci, nastolatków i osób przed 30 r.ż., powoduje uszkodzenia przypominające te wywołane chorobą neuronu ruchowego (ALS/NMD), Alzheimera albo Parkinsona.

– U przebadanych dzieci i młodych dorosłych dostrzegliśmy nie tylko neuropatologiczne znamiona Alzheimera, Parkinsona i ALS, ale też dużą koncentrację nanocząsteczek bogatych w żelazo, aluminium i tytan. Szczególnie widoczne były one w istocie czarnej śródmózgowia (substantia nigra) oraz w móżdżku (cerebellum) mówiła prof. Barbara Maher.

Jak naukowcy tego dowiedli? Przebadali prawie 200 mieszkańców Meksyku, którzy przez większość dni w roku są narażeni na skrajne zanieczyszczenia powietrza. Badani mieli od 11 miesięcy do 27 lat. 

Ilość pyłów zawieszonych w powietrzu jest ściśle połączona z objawami Alzheimera lub Parkinsona. Znaczny wpływ smogu na układ nerwowy może objawiać się stanem zapalnym i nadprodukcją reaktywnych form tlenu, a to prowadzi do tzw. stresu oksydacyjnego i śmierci neuronów.

Dla porównania badacze przywołali wyniki badań dzieci i osób z czystszych regionów Meksyku. Nie odnotowali tam podobnych uszkodzeń mózgu. 


Chcesz wiedzieć więcej o wpływie zanieczyszczenia powietrza na zdrowie psychiczne? Zobacz artykuł:

źródło: neurosmog.psychologia.uj.edu.pl, national-geographic.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.