Zelektryfikowana autostrada, czyli zeroemisyjny transport na długich dystansach

Siemens Mobility i Continental Engineering Services (CES) rozpoczęli wspólny projekt skupiający się na produkcji pantografów do samochodów ciężarowych. Firmy realizują cele związane z obniżeniem emisji z ciężkiego transportu na całym świecie. 

Recepta na zmiany klimatu

Technologia eHighway opracowana przez Siemens Mobility wykorzystuje linię napowietrzną, aby zaopatrzyć ciężarówki elektryczne w energię. Elektryfikacji floty na autostradach i ich kluczowych odcinkach ma zmniejszyć emisję dwutlenku węgla z sektora ciężkiego transportu. To niezwykle istotne, ponieważ transport drogowy wymaga znacznej przemiany i odejścia od paliw kopalnych.

System linii napowietrznej umożliwi ładowanie ciężarówki podczas jazdy. Projekt dostał zielone światło od Ministerstwa Transportu na montaż systemu eHighway na 4000 km autostrady międzystanowej. Technologia pozwala zaoszczędzić do 12 milionów ton CO2 rocznie.

Niemcy i elektryfikacja

Niemieckie ciężkie pojazdy odpowiadają za ⅓ emisji z transportu w kraju. Obniżanie emisji z tej gałęzi ma ponadto zasięg międzynarodowy, ponieważ długie dystanse generują ją w każdej lokalizacji, w której się znajdują. 

Siemens Mobility i CES opracowały technologię dla zeroemisyjnego transportu ciężarówką. Można ją łączyć z także z innymi paliwami i układami napędowymi, takimi jak bateryjne, czy wodorowe. Technologia wykorzystująca pantografy ma służyć obniżeniu emisji. Zmiany klimatu wywołały szczególnie dotkliwe skutki właśnie w zachodniej Europie. W Niemczech i Belgii w ciągu miesiąca z powodu powodzi zginęło blisko 200 osób. 

– Poruszając się po elektrycznej autostradzie samochody ciężarowe mogą działać całkowicie elektrycznie i jednocześnie ładować akumulatory bez użycia paliwa. […] Pantografy będą dalej rozwijane i produkowane zgodnie z normami motoryzacyjnymi. Cieszymy się na wspólne działania mówi dr Christoph Falk-Gierlinger, dyrektor CES.

Technologię, nad którą pracowały firmy, testuje się już w kilku miejscach: na autostradzie A5 w Hesji, na lotnisku we Frankfurcie i Darmstadt/Weiterstadt, w kraju związkowym Szlezwik-Holsztyn na autostradzie A1 i na autostradzie federalnej B462 w Badenii-Wirtembergii. Testy nowego rozwiązania prowadzono także w Szwecji i w Stanach Zjednoczonych. Do 2023 r. firmy chcą przeprowadzić dużo więcej programów pilotażowych. 

źródło: continental.com, rynekinfrastruktury.pl