Elektromobilność Czy ekolatanie będzie możliwe? Airbus zaprojektował pierwsze niskoemisyjne samoloty 23 września 2020 Elektromobilność Czy ekolatanie będzie możliwe? Airbus zaprojektował pierwsze niskoemisyjne samoloty 23 września 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Lotniczy gigant Airbus ogłosił plan budowy zeroemisyjnych samolotów z wykorzystaniem technologii wodorowej. W poniedziałek 21 września firma przedstawiła trzy projekty koncepcyjne, różniące się od siebie konfiguracją aerodynamiczną. Pierwsze podróże bezemisyjnych maszyn przewiduje się na 2035 rok. Reklama -Koncepcje pomogą nam rozwinąć i dopracować projekt pierwszego na świecie neutralnego dla klimatu, zeroemisyjnego samolotu pasażerskiego. Zamierzamy być wiodącą firmą w bezemisyjnym, przyjaznym dla środowiska lotnictwie – powiedział Guillaume Faury, Dyrektor Generalny Airbusa. Spis treści ToggleSzansa dla wodoruPierwsza koncepcja – samolot turbowentylatorowyDruga koncepcja – samolot turbośmigłowyTrzecia koncepcja – samolot ‘blended-wing’ Szansa dla wodoru W założeniach każdej koncepcji główne źródło energii stanowi wodór. Jak czytamy w oświadczeniu firmy, pierwiastek ten jest wyjątkowo obiecujący jako czyste paliwo lotnicze. Przy okazji Airbus zachęca pozostałe sektory gospodarki do wprowadzenia tego rozwiązania, aby osiągnąć cele neutralności klimatycznej. -Jestem głęboko przekonany, że wykorzystanie wodoru – zarówno w paliwach syntetycznych, jak i jako podstawowego źródła energii dla samolotów komercyjnych – może znacząco zmniejszyć wpływ lotnictwa na klimat – skomentował Faury. Pierwsza koncepcja – samolot turbowentylatorowy Konstrukcja pomieści 200 pasażerów. Osiągnie zasięg 2000 mil, dzięki czemu będzie mogła odbywać podróże międzykontynentalne. Ponadto specjaliści zamierzają opracować zmodyfikowany silnik gazowo-turbinowy pracujący na wodorze, który będzie napędzał samolot. Z kolei za tylną przegrodą ciśnieniową znajdą się zbiorniki, przechowujące i rozprowadzające ciekły wodór. Samolot turbowentylatorowy, fot. Airbus Druga koncepcja – samolot turbośmigłowy Samolot przeznaczony jest dla 100 pasażerów, a jego zasięg wyniesie 1000 mil morskich. Idealnie sprawdzi się na trasach krótkodystansowych. Swoją nazwę zawdzięcza silnikowi turbośmigłowemu, który wykorzystuje. Samolot turbośmigłowy, fot. Airbus Trzecia koncepcja – samolot ‘blended-wing’ Maszyna będzie w stanie pomieścić ok. 200 pasażerów. Dzięki nowoczesnej konstrukcji, w której kadłub scalony jest ze skrzydłami, zakres możliwości przechowywania i rozprowadzania wodoru będzie bardzo duży. Natomiast szeroki korpus zapewni dużą dowolność w projektowaniu układu kabiny. Samolot 'blended-wing’, fot. Airbus Źródło: obserwatorgospodarczy.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.