Co czwarty nowo zarejestrowany samochód w Brukseli jest elektryczny

Co czwarty nowo zarejestrowany samochód w Brukseli jest elektryczny

Prawie jedna czwarta wszystkich pojazdów zarejestrowanych w 2020 roku w Brukseli i okolicach to samochody w pełni elektryczne (BEV) oraz hybrydy typu plug-in (PHEV). Na ten trend wpływa wiele czynników, między innymi wprowadzenie strefy niskoemisyjnej w regionie Brukseli.

Podcast

Samochody elektryczne i hybrydy

W Brukseli znajduje się znaczna część siedzib instytucji Unii Europejskiej. Nic dziwnego, że w tym belgijskim mieście wciąż przybywa elektryków, które zgodnie z przewidywaniami UE mają być kluczowe w dążeniu do redukcji emisji w Europie.

Brukselski Instytut Statystyki i Analiz (BISA) opracował analizę sytuacji na rynku motoryzacji w Brukseli. Prawie jedną czwartą (23%) zarejestrowanych, nowych pojazdów w zeszłym roku stanowiły samochody BEV oraz PHEV. Analitycy tłumaczą, że ta wysoka liczba jest powodowana także przez wiele firm leasingowych, które mają swoje siedziby w Brukseli.

BISA podkreśla, że ​​wzrost liczby samochodów elektrycznych i hybrydowych był zauważalny w Brukseli od kilku lat. Stał się jeszcze bardziej wyraźny w ciągu ostatnich dwóch lat. W 2020 roku na brukselskich drogach pojawiło się 13 387 samochodów BEV i PHEV. To z kolei wzrost o 109% w porównaniu z rokiem 2019.

Leasing samochodów elektrycznych

Wzrost nowo zarejestrowanych pojazdów elektrycznych w Brukseli jest spowodowany w dużej mierze działalnością firm leasingowych, które mają w większości siedziby na terenie miasta. Z analiz BISA wynika, że są to głównie samochody o przeznaczeniu służbowym. Firmy leasingowe odnotowały znaczny wzrost floty pojazdów BEV oraz jeszcze większą ilość nowych hybryd PHEV.

Mniej samochodów w zeszłym roku

W mieście odnotowano z kolei ogólny spadek liczby pojazdów na drogach. W 2012 roku na ulice wyjechało 83 439 nowych pojazdów. 8 lat później, czyli w 2020 roku zanotowano liczbę 58 672 samochodów. To spadek o 30%. 

Samochody napędzane dieslem nie są już tak popularne w Brukseli. Podczas gdy w 2012 roku diesel był na pierwszym miejscu w rankingu najczęściej wybieranych form napędu, to stopniowo stracił swoją pozycję na rzecz benzyny. Mniej nowo zarejestrowanych samochód w Brukseli to też efekt międzynarodowego kryzysu gospodarczego.

Zmiana

Zmieniła się również sytuacja dotycząca podaży. Negatywne następstwa afery Dieselgate, rozwój technologiczny oraz presja ze strony organów regulacyjnych (szczególnie na poziomie europejskim) zmusiły producentów do wprowadzenia na rynek szerszej i bardziej przystępnej cenowo gamy pojazdów elektrycznych i hybrydowych. BISA podaje, że aktualnie panuje trend faworyzowania pojazdów elektrycznych poprzez dopłaty, zniżki podatkowe, darmowe parkingi itd.

źródło: newmobilitynews.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.