OZE “SolarEV City” – model miasta OZE19 stycznia 2021Przeczytaj także OZE Poznaj terminy tegorocznych aukcji OZE Urząd Regulacji Energetyki ogłosił harmonogram tegorocznych aukcji dla odnawialnych źródeł energii. Tym razem wszystkie licytacje zostaną przeprowadzone do końca czerwca 2021 roku. OZE To nie Mad Max, a projekt góry słonecznej Faliste, emanujące blaskiem góry PV to nie element scenografii futurystycznego filmu, a nowy projekt instalacji fotowoltaicznej na pustyni w Nevadzie. Jednak Solar Mountain to nie tylko źródło energii. Japońscy naukowcy stworzyli pionierski model miasta, które integruje ekologiczne źródła energii i zaspokaja tym sposobem od 50 do 95% zapotrzebowania na energię wielkich metropolii. Jak to możliwe? Odpowiadamy. Spis treści Miasto przyszłościModelWynikiRealizacjaMiasto przyszłościJuż nazwa opracowanego modelu SolarEV City zdradza, o jakie źródła energii chodzi. Naukowcy doszli do wniosku, że da się połączyć efektywność paneli fotowoltaicznych zamontowanych na dachach miejskich budynków z akumulatorami pojazdów elektrycznych, poruszających się po ulicach. Takie połączenie umożliwia zrównoważenie sieci i maksymalizację wykorzystania energii. Projekt jest wstępnym planem, który może przyczynić się do ograniczenia zanieczyszczeń i zmniejszenia kosztów energii w japońskich metropoliach, takich jak Kioto, Sapporo, Niigata, Kawasaki, Korimaya, czy Okayama.ModelNaukowcy pod kierunkiem japońskiego Narodowego Instytutu Badań nad Środowiskiem doszli do wniosku, że panelami fotowoltaicznymi mogliby obłożyć 70% powierzchni dachowych w mieście. Założono też, że każdy poruszający się po drodze samochód, jest pojazdem elektrycznym, który posiada połowę tak dużą pojemność akumulatora, że może połowy nie zużywać. W badaniu wzięto pod uwagę czynniki takie jak gęstość zaludnienia, branże działające w każdym regionie i lokalny klimat.Skończy się długowieczność? Japońskie wody skażone mikroplastikiemWynikiJapońskie miasta objęte takim modelem mogłyby zaspokoić od 50 do 95% całkowitego zapotrzebowania na energię (w zależności od powyższych czynników), zmniejszyłaby się także emisja CO2 (nawet do ponad 90%) oraz obniżono by koszty energii nawet o 40%.Koncepcja może odnieść najlepsze efekty w przypadku miejsc położonych na niższych szerokościach geograficznych. Dodatkowe korzyści to maksymalne wykorzystanie akumulatorów w samochodach oraz niższe, niż w przypadku aut spalinowych, koszty konserwacji pojazdów elektrycznych.Pełne szczegóły modelu zostały opublikowane w artykule “SolarEV City concept: Building the next urban power and mobility systems” w czasopiśmie Environmental Research Letters.RealizacjaGrupa badaczy twierdzi, że model można zastosować w praktyce. Naukowcy apelują o dofinansowanie pojazdów elektrycznych i zmianę opłat sieciowych za korzystanie z linii dystrybucji. Nawołują do wdrożenia rygorystycznej polityki przeciwko zanieczyszczeniom powietrza i emisji CO2. Pomóc miałyby m.in. surowsze kary.– Pokazaliśmy, że połączenie ogniw PV z elektromobilnością może być strategią dekarbonizacji w miejskim systemie energii i transporcie. Pomysł ten może stanowić bazę dla wielu systemów miejskich – zarówno dla krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Model realizuje cele ustanowione podczas porozumienia paryskiego. Celem modelu jest zapewnienie wszystkim dostępu do przystępnej cenowo, niezawodnej, zrównoważonej i nowoczesnej formy energii – skomentowali badacze.źródło: pv-magazine.comPolska będzie współpracować z Japonią w zakresie energetyki atomowej