Co wspólnego ze zmianami klimatu ma Święty Mikołaj? Odpowiedź przynosi świąteczna reklama

Co wspólnego ze zmianami klimatu ma Święty Mikołaj? Odpowiedź przynosi świąteczna reklama

Norweskie przedsiębiorstwo pocztowe Posten Norge w tegorocznej reklamie świątecznej zwraca uwagę na ważny temat. W jaki sposób święta wpływają na klimat? Jakie szkody środowiskowe wywołuje Boże Narodzenie? Bohaterami reklamy Święty Mikołaj i Matka Ziemia.

Podcast

Miłosna historia w reklamie poczty

W spocie reklamowym poznajemy burzliwą historię miłości opowiedzianą z perspektywy mężczyzny. To on pisze list do swojej ukochanej wspominając ich początki. Tworzyli związek idealnie do siebie dopasowanych przeciwieństw. Łączył ich wspólny cel – dać innym wszystko, czego potrzebują. Jednak po pewnym czasie to się zmieniło. Kobieta zaczęła odczuwać konsekwencje nadmiernego konsumpcjonizmu.

Czy myślisz o konsekwencjach? Czy bierzesz odpowiedzialność za swoje czyny? Nie widzisz, że tego wszystkiego jest za dużo? W jakim świecie ty żyjesz? To wszystko, co mamy! z rozpaczą woła kobieta.

Kiedy kobieta odchodzi, mężczyzna zdaje sobie sprawę, że nie może bez niej żyć i szuka sposobu, by znów byli razem. Zaczyna też myśleć o tym, że uszczęśliwianie innych przez obdarowywanie ich coraz to nowymi przedmiotami nie jest dobrą drogą.

Alegoria wpływu świąt na klimat

Już na początku filmu domyślamy się, kim są jego bohaterowie. Mężczyzna to Święty Mikołaj, a kobieta to Matka Ziemia, natomiast cała historia to metafora naszych świątecznych nawyków i tradycji.

Niewygodna prawda związana z Bożym Narodzeniem jest taka, że wiele świątecznych zachowań negatywnie wpływa na planetę. Wszystko przez nadmiar i zbytek. Świąteczne stoły uginają się od potraw, a pod choinką pysznią się paczki z prezentami. Dla środowiska oznacza to tony zmarnowanego jedzenia, emisje CO2 do atmosfery, setki plastikowych opakowań i tyle samo odpadów i śmieci.

Kiedy w reklamie bohaterowie wracają do siebie, Mikołaj mówi do Matki Ziemi – „Nie mogę bez ciebie żyć. Nikt nie może.”

Spot kończy się informacją, że Matka Ziemia nie może już więcej dawać. Teraz my musimy coś zrobić.

Ograniczanie emisji sprawą priorytetową

Na szczęście z roku na rok rośnie świadomość naszego wpływu na środowisko. Niestety wciąż robimy za mało. Aby zmniejszyć negatywne skutki zmian klimatu potrzebujemy zdecydowanych działań zwłaszcza tych podejmowanych przez przedsiębiorstwa i firmy. A ze spotu dowiadujemy się, że w tym roku tylko 10 największych firm w Norwegii – w tym Posten – ograniczyło swoje emisje zgodnie z porozumieniem paryskim i Norweskim Indeksem Klimatycznym PWC. Posten chce zmotywować inne firmy do zwiększenia wysiłków na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi. Jako jedna z największych firm logistycznych w regionie przyznaje również, że jest częścią tego problemu. Posten ograniczył dotychczas emisje CO2 o 51% i dąży do tego, aby do 2030 roku cała jego dystrybucja była bezemisyjna.

Spot ukazał się zaledwie kilka dni po zakończeniu międzynarodowej konferencji klimatycznej ONZ CO27, która niestety nie przyniosła przełomowych rozwiązań realnie wpływających na problem kryzysu klimatycznego. Co więcej część krajów wycofała się z wcześniejszych zobowiązań.

źródło: adweek.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.